Kunst 8. klass

III astmes omandatakse teoreetilisemal tasemel teadmisi kunsti nii märgilistest (sümbol, allegooria, tsitaat jne) kui ka vormilistest (värv, valgus ja vari, perspektiiv, kompositsioon jne) väljendusvahenditest. Loomingulistes töödes katsetatakse uusi meediume ning väljundeid; seatakse järjest rohkem endale ise ülesandeid; mängitakse vormielementide ja väljendusvahenditega teose isikupära ning sõnumi huvides. Teadlikumalt võetakse eeskujuks kunstiteoseid ja -stiile, analüüsitakse teoseid ning otsitakse visuaalset ja verbaalset infot. Kunsti käsitletakse visuaalse ning sotsiaalse keskkonna osana.

 

  • Sisu, sõnum, kontekst. Lugude ja emotsioonide edastamise võtted läbi aegade. Tuntud sündmuste kujutamine, kunstniku vaatenurk.
    Sümbolite tähenduse muutumine (nt vikerkaar, haakrist, viisnurk).

    • Koostöö:
      • eesti keel: meediatekst ja teabetekst
  • Vorm ja kompositsioon. Vormide allutamine kindlale stiilile.
    Vormi deformeerimine karakteersuse huvides. Kompositsiooniskeemid (kolmnurk, diagonaal, kuldlõige).
    Värv ja värvus, värvide optiline segunemine, varju värv. Varjude rütmid, vari kompositsiooni elemendina. Perspektiiv kahe koondpunktiga.

    • Koostöö:
      • matemaatika: geomeetrilised kujundid
  • Kujutamise viisid. Vormide allutamine kindlale stiilile. Vormi deformeerimine karakteersuse huvides.
  • Arhitektuur ja disain. Arhitektuuri ja disaini funktsionaalsus, ökoloogilisus, esteetilisus ja eetilisus. Inimese ja ruumilise keskkonna suhted, disain kui probleemilahendus.
    Arhitektuur ja disain Eestis ning rahvusvahelised suundumused.
    Ruumilahendus, ilmakaared, säästlik maja, maja sobivus naaber hoonestusega jne.

    • Koostöö:
      • tehnoloogiaõpetus: disain ja joonestamine
  • Kunstimaailm. Kunstipärand – Eesti kunsti suurkujud ja teosed.
    Traditsiooniline kunst, moodne kunst, kaasaegne kunst. Kunstiteose vaatlus ja analüüs. Keskkond, loodus, ehituskunst, disain. Kunstimälestised, autorikaitse. Kunstnike, kunstiajaloolaste, disainerite ja arhitektide erialane töö.
  • Tehnikad ja materjalid. Mahuliste vormide loomine. Jääkmaterjalide oskuslik kasutamine ja väärtustamine. Spontaanne ja kavandi alusel maalimine. Sügavtrüki olemus. Animatsiooni loomine.
  • Kunst väljaspool klassiruumi (nt muuseumi, kunstniku ateljee, nii traditsioonilise kunsti kui ka kaasaegse kunstinäituse külastamine + nähtu analüüsimine).
  • Õpitulemused:
    • õpilane tunnetab ja arendab teadlikult oma kunstialaseid võimeid; loovülesannetes leiab erinevaid lahendusvariante ja isikupäraseid teostusvõimalusi, esitleb tulemusi ning põhjendab valikuid;
    • kasutab ideest lähtudes sihipäraselt mitmekesiseid visuaalseid väljendusvahendeid. Kasutab kunsti õppides ning loovas praktikas tehnoloogiavahendeid;
    • tunneb Eesti ja maailma kultuuripärandi olulisi kunstiteoseid. Võrdleb eri ajastute kunsti näiteid, kirjeldades ning mõtestades sõnumite, väljendusvahendite ja hinnangute muutumist kultuuriajaloo vältel;
    • analüüsib looduslikke ja tehiskeskkondade objekte ning nendevahelisi seoseid ökoloogilisest, esteetilisest ja eetilisest vaatepunktist. Mõistab disaini kui protsessi, mille eesmärgiks on leida probleemile uus ja parem lahendus;
    • kasutab visuaalse kommunikatsiooni vahendeid, arutleb pildikeele kultuuriliste märkide üle;
    • teadvustab kunsti rolli ühiskonnas. Seostab omavahel kultuuri, ühiskonna ning teaduse ja tehnoloogia arengut;
    • mõistab, et kaasaegne kunst väljendub paljudes erinevates meediumites ja kõnetab vaatajat laias teemade ringis.