Ajalugu 7. klass

realica

  • Sümbolid
  • Traditsioonid
  • „Poiss”
  • G. Lurich
  • E. P. Särgava
  • Õpitulemused:
    • teab ja väärtustab Tallinna Reaalkooli sümboleid ja traditsioone;
    • teab Reaali Poiss lugu;
    • teab, kes olid järgmised isikuid ja iseloomustab nende tegevust: Georg Lurich, Ernst Peterson-Särgava (Habe), Paul Ederberg (Pudi).

Maailm keskajal 476 – 1492

  • Keskaegse maailmapildi mõju maailma ajaloole, keskaja ühiskonna üldiseloomustus ja periodiseering. Läänikord, eluolu.
  • Kiriku ja kultuuri osa keskajal, ristiusu õpetuse alused, ristisõjad, keskaja ülikoolid ja teadus, romaani ja gooti stiil.
  • Frangi riik
    • Frangi riigi teke
    • Riik Karl Suure ajal
    • Frangi riigi jagunemine
    • Kolm tuumikala: Itaalia, Prantsusmaa ja Saksamaa
  • Araablased
    • Araabia ühiskond
    • Muhamed. Islam
    • Araabia kultuur ja selle mõju Euroopale
    • Koostöö:
      • matemaatika: araabia numbrid Euroopas
  • Bütsants
    • Bütsantsi tugevuse põhjused
    • Justinianus I
    • Vana-Vene riik
    • Koostöö:
      • geograafia: maailma rahvad
  • Linnad ja kaubandus
    • Linnade teke ja eluolu
    • Hansakaubandus Põhja-Euroopas, tsunftikord
    • Linnade valitsemine
  • Põhja-Euroopa ja Eesti
    • Skandinaavia eluviis ja ühiskond
    • Viikingite retked
    • Eesti keskajal
      • Eluolu muinasaja lõpus, muinasmaakonnad, muistne vabadusvõitlus ja ristiusustamine.
      • Ühiskonna struktuur. Valitsemine.
      • Liivi ordu. Linnad.
      • Asustus, tegevusalad ja eluolu kodukohas muinasaja lõpul / Tallinna vanem asustus ja eluolu muinasaja lõpul.
    • Koostöö:
      • inglise keel: riigid ja nende kultuurid
  • Keskaja ühiskond Saksamaa, Inglismaa ja Prantsusmaa näitel
    • Saksa-Rooma keisririik
    • Parlamendi kujunemine Inglismaal
    • Prantsusmaa ühendamine
    • Eluolu keskajal
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab läänikorda, feodaalset hierarhiat, seisuslikku ühiskonda, naturaalmajandust, talupoegade ja feodaalide elulaadi;
    • teab kiriku osa keskaja ühiskonnas ja kultuuripärandi säilitajana ja maailmapildi kujundajana;
    • teab, kuhu tekkisid keskaegsed linnad, iseloomustab keskaegse linna eluolu;
    • iseloomustab Frangi riigi osatähtsust varakeskaegses ühiskonnas ja Frangi riigi jagunemise tagajärgi;
    • iseloomustab araabia kultuuri ja selle mõju Euroopale, näitab kaardil araablaste vallutusi;
    • kirjeldab viikingite elu, nimetab ja näitab kaardil nende retkede põhisuundi;
    • toob esile ristisõdade eesmärgid ja tulemused;
    • nimetab Eesti muinasmaakondi ja suuremaid linnuseid, iseloomustab eestlaste eluolu muinasaja lõpul, Eesti ristiusustamist ja muistset vabadusvõitlust;
    • teab, kuidas kujunes Bütsantsi riik ning tekkis Vana-Vene riik;
    • seletab ja kasutab kontekstis järgmisi mõisteid: paavst, patriarh, piiskop, preester, munk, nunn, senjöör, vasall, feodaal, pärisori, Inglise parlament, raad, tsunft, gild, Hansa Liit, Mõõgavendade ordu, Liivi Ordu, romaani stiil, gooti stiil, koraan, Muhamed, mošee, Meka;
    • teab, kes olid Karl Suur, Justinianus I, ning iseloomustab nende tegevust.

Maailm varauusajal 1492 – 1600

  • Ühiskond varauusajal
    • Uue maailmapildi kujunemine. Tehnoloogia, majandussuhted, humanism. Kujutav kunst, Leonardo da Vinci
      • Koostöö:
        • tehnoloogiaõpetus: masinad ja mehhanismid
  • Suured maadeavastused
    • Ameerika avastamine
    • Maadeavastuste tähendus Euroopale ja Euroopa mõju avastatud maades
    • Koostöö:
      • geograafia: kaardiõpetus
  • Reformatsioon
    • Reformatsioon Saksamaal. Martin Luther
  • Eesti 16. sajandil
    • Reformatsioon
    • Haldusjaotus ja linnad
    • Liivi sõja põhjused ja tagajärjed
    • Koostöö:
      • inglise keel: riigid ja nende kultuurid
      • käsitöö ja kodundus: kudumine
  • Õpitulemused:
    • teab, kuidas mõjutasid varauusaegset ühiskonda maadeavastused, tehnoloogia areng ja reformatsioon;
    • iseloomustab Eesti arengut 16. sajandil, majanduse ja linnade arengut ning reformatsiooni mõju;
    • seletab Liivi sõja põhjusi ja tagajärgi;
    • seletab mõisteid: maadeavastused, reformatsioon, protestandid, luteri usk, renessanss, humanism;
    • teab, kes olid Kolumbus, Martin Luther ja Leonardo da Vinci, ning iseloomustab nende tegevust.