Kümme aastat head koostööd Eesti Arhitektuurimuuseumiga

koolielu

Tallinna Reaalkooli 11. klasside õpilased on osalenud geograafiaõpetaja Piret Karu eestvedamisel Eesti Arhitektuurimuuseumi haridusprogrammis “Tallinn – linn, mis ei saa kunagi valmis“ juba 10 aastat. Selle aja jooksul on seda programmi läbinud 24 klassi õpilased ja klassijuhatajad – erinevate ainete õpetajad. Õpilased tutvusid muuseumi püsiekspositsiooniga ja keskendusid Tallinna 20. sajandi arhitektuurile, kogesid, kuidas ühiskonnas toimunud pöördepunktid on otseselt mõjutanud ehitatud keskkonda. Programmi läbiti rühmatööna, mis moodustas teekonna 20. sajandi algusest kui tänapäevani. Uuriti, kuidas on Tallinn eelmise sajandi jooksul kujunenud ja millised on olnud olulisemad arenguetapid. Räägiti kõige uuemast arhitektuurist ning analüüsiti muutusi linnakeskkonnas.

Oleme oma õpilastele valinud haridusprogrammis “Tallinn – linn, mis ei saa kunagi valmis“ osalemise seetõttu, et programmi sisu ning teostus toetavad tugevalt kooli õppekava. Gümnaasiumi geograafiaõpetuses toetab programm asustuse kujunemise teemat: asustuse areng, asulate paiknemist mõjutavad tegurid eri aegadel, linnastumise kulg, linnade sisestruktuur ning selle muutumine, linnastumisega kaasnevad probleemid, linnakeskkond ja selle planeerimine. Tunnis õpitud teoreetilised seisukohad saavad programmi jooksul kinnistatud kodulinna Tallinna näitel. Eriti oluline on see, et õpilased hakkavad paremini mõistma linnaruumi planeerimise tähtsust ja ka linnakodanike olulisust linnaruumi kujundamisel. Rõõm on tõdeda, et mitmed õpilased on saanud programmi jooksul kogetust innustust uurimistöö teema valikul ja sidunud oma edasised õpingud arhitektuurivaldkonnaga.

Antud haridusprogramm toetab nüüdisaegset õpikäsitlust. Programmis seostakse omavahel erinevates õppeainetes (ajalugu, ühiskonnaõpetus, geograafia, kunstiõpetus) käsitletu. Rühmatöö võimaldab osalistel omavahel arutleda ja jagada oma emotsioone ning kogemusi. Arhitektuurimuuseumi ekspositsioon aitab koolis õpitut siduda igapäevaeluga ja oma perekonnalooga. Oma emotsionaalse teekonna kaardistamine õpetab märkama linnaruumi võimalusi ja kasvatab kodanikutunnet.

Suur tänu Eesti Arhitektuurimuuseumile ja muuseumipedagoog Kadi Kriidile õpilasi kõnetava, inspireeriva, alati aktuaalse ja emotsionaalse haridusprogrammi loomise ja läbiviimise eest. Soovitame seda head kogemust kõigile kolleegidele.

Piret Karu, Tallinna Reaalkooli õpetaja
Foto: erakogu