Keemia koolivooru tulemused
13. detsembril toimus keemiaolümpiaadi koolivoor, milles osales kokku 186 Tallinna Reaalkooli keemiahuvilist noort.
Parimad tulemused olid:
8. klass
I−II koht – Joel Rehe ja Jasper Vähk
III koht – Marina Primolennaja
9. klass
I koht – Johan Lippus
II koht – Gregor Vain
III koht – Edvard Krõman
10. klass
I koht – Rain Alar Laurimaa
II koht – Karlis Suvi
III−IV koht – Kaito Haamer ja Andre Viitamees
11. klass
I koht – Liisa Pata
II koht – Ulla Inger Veri
III−IV koht – Ardi Raag ja Anna Säkki
12. klass
I koht – Karl Johann Külv
II koht – Gregor Ludvig Kikas
III koht – Karl-Andres Parts
Keemiaolümpiaadi koolivooru tulemuse põhjal on keemiaolümpiaadi Tallinna piirkonnavooru kutsutud 120 õpilast!
Sellel õppeaastal oli osa ülesandeid pühendatud loodus- ja keskkonnahoiu teema-aastale: detsembrikuu on toidukuu!
8. klassi õpilased tuvastasid piimas leiduvaid ioone ning toidus sisalduvaid organismile vajalikke mikroelemente. Arvutusülesannetes selgitati välja suhkru ja äädikhappe massiprotsendiline sisaldus kõrvitsahoidise valmistamiseks kasutatavas marinaadis ning leiti, mitu supilusikatäit suhkrut tuleb võtta ettenähtud vee-, soola- ja äädikakoguse põhjal puravike marinaadi valmistamiseks. Mõistatuse vormis määrati Värska mineraalvees olevaid aineid ning tasakaalustati kihisedes eralduva süsihappegaasi saamisreaktsioonide võrrandeid.
9. klassi õpilased süvenesid soolade maailma ning uurisid pansoola koostist, selles sisalduvate ainete keemilisi reaktsioone ning kergitusaineid. Arvutusülesandeid lahendati nii Kanaari kartulite (papas arrugadas) keetmiseks kasutatud mereveest, heeringate soolamisest kui ka õuna-äädikast. Aine hulga ülesanne oli pühendatud ülitähtsale ensüümile RuBisCO ja Eesti 2022. aasta puule pihlakale.
10. klassi õpilased lahendasid probleemülesandeid inimeste hammastes leiduvatest keemilistest elementidest ning selgitasid Hessi seaduse põhjal välja matkadel toiduvalmistamiseks kasutatava propaani põlemisentalpia. Loodus- ja keskkonnahoiu aasta vaimus oli termokeemia ülesanne pühendatud rohelistele energiatehnoloogiatele.
11.−12. klassi õpilased määrasid erinevate E-ainete koostise, tuvastades keemiliste elementide massiprotsendilise sisalduse põhjal näiteks tardaine kaltsiumkloriidi ja säilitusained (antioksüdandid) naatriumsulfiti ja naatriumdisulfiti (naatriumpürosulfiti). Lisaks pandi end proovile keemilise tasakaaluga. 12. klassi karboksüülhapete ja nende soolade ülesanne oli pühendatud äädikhappebakteritele, kohevatele pannkookidele, bensoehappest ja sorbiinhappest saadavatele säilitusainetele ja rauda sisaldavatele toidulisanditele.
Aitäh juhendajatele õp Andrus Kangrole ja Martin Saarele! Edu õpilastele keemiaolümpiaadi piirkonnavoorus!