Ühiskonnaõpetus 6. klass

Sotsiaalsed suhted

  • Inimesed meie ümber, kogukonnad. Euroopa riigid ja rahvad. Sallivus.
  • Eestis ja õpilase kodukohas elavad rahvarühmad (sotsiaalsed, rahvuslikud, religioossed jm).
  • Sooline võrdõiguslikkus.
  • Pere ja suguvõsa. Naabruskond maal ja linnas. Sõpruskond. Koolipere.
  • Euroopa riigid, Eesti naaberriigid.
  • Vabatahtlik tegevus: kodanikuühendused ja -algatus; koostöö
  • Kodukohas tegutsevad seltsid, klubid ja ühendused.
  • Noorteorganisatsioonid.
  • Eakohased kodanikualgatuse võimalused.
  • Koostöö ja ühistegevus.
  • Õpitulemused:
    • seletab oma sõnadega ning kasutab kontekstis mõisteid rahvus, riik, võrdõiguslikkus ja sallivus;
    • nimetab Eestis ja kodukohas elavaid rahvarühmi ning kirjeldab nende eluolu ja kultuuritraditsioone;
    • nimetab Eestis esindatud peamisi usundeid ja kirjeldab nende kombeid;
    • toob näiteid naiste ja meeste võrdsete õiguste ja nende rikkumise kohta;
    • suhtub sallivalt erinevustesse;
    • teab ja hoiab kogukonna traditsioone;
    • teab, mis on isikutunnistus ja reisidokumendid (pass, isikutunnistus);
    • nimetab ja näitab kaardil Eesti naaberriike ning toob näiteid, kuidas muu maailm mõjutab elu Eestis.
    • seletab oma sõnadega ning kasutab kontekstis mõisteid rahvus, riik, võrdõiguslikkus ja sallivus;
    • nimetab Eestis ja kodukohas elavaid rahvarühmi ning kirjeldab nende eluolu ja kultuuritraditsioone;
    • nimetab Eestis esindatud peamisi usundeid ja kirjeldab nende kombeid;
    • toob näiteid naiste ja meeste võrdsete õiguste ja nende rikkumise kohta;
    • suhtub sallivalt erinevustesse;
    • teab ja hoiab kogukonna traditsioone;
    • teab, mis on isikutunnistus ja reisidokumendid (pass, isikutunnistus);
    • nimetab ja näitab kaardil Eesti naaberriike ning toob näiteid, kuidas muu maailm mõjutab elu Eestis.

Demokraatia

  • Demokraatia põhimõtted ja selle toimimine
  • Rahva osalemine ühiskonna valitsemises.
  • Võimude lahusus. Riigikogu, Vabariigi Valitsus, Vabariigi President, kohus.
  • Kohalik omavalitsus.
  • Seaduse ülimuslikkus, seadus kui regulatsioon.
  • Peamised inimõigused (õigus elule ja vabadusele, inimväärikusele jne).
  • Koolidemokraatia; lapse õigused ja võimalused osaleda poliitikas
  • Õpilasomavalitsus, õpilaste osalemine koolielu korraldamises ja õpilasesinduses.
  • Kooli sisekord (kodukord).
  • Lapse õigused (õigus haridusele, õigus vanemlikule hoolitsusele jne). Õiguste, kohustuste ja vastutuse tasakaal.
  • Reaalkooli kodukord
  • Õpitulemused:
    • seletab oma sõnadega ja kasutab kontekstis mõisteid inimõigus, seadus, demokraatia;
    • iseloomustab ja väärtustab demokraatia põhimõtteid (arvamuste mitmekesisus ja sõnavabadus, osalus aruteludes ja otsustamises, õigus valida ja saada valitud);
    • nimetab ja austab inimõigusi;
    • teab, et Eesti on demokraatlik vabariik, nimetab Vabariigi Valitsuse, Riigikogu ja Vabariigi Presidendi peamisi ülesandeid;
    • teab, mis on kohalik omavalitsus, toob näiteid oma valla/linna omavalitsuse tegevuse kohta;
    • teab, et kõik on võrdsed seaduse ees ja peavad seadusi täitma, toob näiteid seaduskuuleka käitumise kohta.
    • kirjeldab demokraatia põhimõtete toimimist koolis;
    • märkab ja arvestab erinevaid huve ja võimalusi ning on valmis koostööks ja kokkulepeteks; oskab otsida ja pakkuda abi probleemide lahendamisel.
    • toetab oma suhtumise ja tegutsemisega koolidemokraatiat;
    • tunneb ÜRO Lapse õiguste konventsiooni põhimõtteid, nimetab lapse õigusi, tunneb õiguste ja vastutuse tasakaalu.

Töö ja tarbimine

  • Aja ja kulutuste planeerimine ning raha kasutamine, laenamine ja säästmine.
  • Elukutsed – teadmised ja oskused. Elukestev õpe.
  • Elukutsed ja ettevõtted kodukohas.
  • Teadlik, säästev tarbimine.
    • Koostöö.
      • tehnoloogiaõpetus: materjalid ja nende töötlemine
  • Õpitulemused:
    • teeb vahet vajadustel, soovidel ja võimalustel;
    • teab, kuidas raha teenitakse ja millest koosneb pere eelarve; oskab kulutusi tähtsuse järjekorda seada, koostada eelarvet oma taskuraha piires ning oma aega planeerida;
    • teab internetipanga ja pangakaardi (PIN-koodi) turvalise kasutamise reegleid;
    • iseloomustab, milliseid isiksuse omadusi, teadmisi ja oskusi eeldavad erinevad elukutsed;
    • selgitab erinevate elukutsete vajalikkust ühiskonnale;
    • oskab tarbijana märgata ja mõista tooteinfot ja tunneb tarbija õigusi.

Meedia ja teave

  • Raamatukogu, Internet.
  • Ajalehed, ajakirjad, raadio, televisioon, meediakanalite integratsioon.
  • Teadlik infotarbimine ja -edastamine.
  • Autoriõiguste kaitse.
    • Koostöö:
      • informaatika: autoriõigused; pildid internetis
      • tehnoloogiaõpetus: disain
  • Õpitulemused:
    • oskab leida teavet oma eesmärkide ja huvide tarbeks, sh kasutab indekseid, sõnastikke, otsingumootoreid, entsüklopeediat;
    • oskab eristada fakti ja arvamust;
    • oskab oma teadmisi ja seisukohti esitada; loob, kasutab ning jagab infot;
    • väärtustab teiste autorite ja enda tehtud tööd; viitab teiste autorite loomingule; tunneb autorina vastutust oma teose eest, teadvustab autorikaitsega seonduvaid probleeme Internetis;
    • tunneb Interneti võimalusi, kasutamise ohtusid ja informatsioonilise enesemääramise võimalusi;
    • mõistab, et reklaami taga on müügiedu taotlus.