Rahvastik ja majandus

Kursuse kood G3 (riikliku õppekava kursus)
Valdkond sotsiaalained
Kursuse nimetus Rahvastik ja majandus
Eelduskursused Maa kui süsteem I (G1), Maa kui süsteem II (G2)
Lõimumine matemaatika: andmebaasid, nende kasutamine; statistiliste andmete analüüs ja esitamine, jooniste, diagrammide, tabelite jms analüüs ja koostamine;

ajalugu: teaduse ja tehnoloogia areng uusajal; rahvastiku, linnade ja kaubanduse areng ning roll eri ajalooetappidel; industrealiseerumine ja tööstuse areng; ühiskonna areng erinevatel ajalooperioodidel;

ühiskonnaõpetus: riigi rahvastikupoliitika, migratsioon ja pagulasprobleemid;

füüsika: füüsikateaduse areng;

keemia: keemiateaduse areng;

bioloogia: bioloogiateaduse areng; linnastumisega kaasnevad keskkonnaprobleemid;

võõrkeeled: temaatiliste võõrkeelsete internetiportaalide kasutamine;

keel ja kirjandus: eri liiki tekstide lugemine, analüüsimine, tekstiloome;

ajalugu ja ühiskonnaõpetus: asustuse areng, linnastumine arenenud ja arengumaades; märkab ühiskonnas toimunud arengusuundumusi

majandusõpetus: rahvusvahelised firmad, rahvusvaheline kaubandus ja investeeringud, võrgustikupõhine majandus; erinevad majandustüübid; riikide liigitamine arengutaseme järgi, agraar-, industriaal- ja infoühiskond, globaliseerumine

informaatika: teabeallikate kasutamine, töö vormindamine

uurimistöö alused: info otsing, töötlemine, töö vormindamine

Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
kontakttunnid
praktilised tööd e-õppe keskkonnas, õppekäigud
Õpetamise aeg 11. klass
Kursuse eesmärgid Õpilane:

  • tunneb huvi geograafia ning teiste sotsiaalteaduste vastu, saab aru nende tähtsusest igapäevaelus ja ühiskonna arengus;
  • on omandanud süsteemse ülevaate ühiskonnas toimuvatest nähtustest ja protsessidest, nende ruumilisest esinemisest, vastastikustest seostest ning arengust;
  • märkab ja teeb vahet kohalikel, regionaalsetel ning globaalsetel sotsiaalmajanduslikel ja keskkonnaprobleemidel ning osaleb aktiivse maailmakodanikuna nende lahendamisel;
  • rakendab geograafiaprobleeme lahendades teaduslikku meetodit;
  • väärtustab nii kodukoha kui ka teiste piirkondade kultuurilist mitmekesisust ning jätkusuutlikku arengut;
  • leiab nii eesti kui ka võõrkeelsetest teabeallikatest geograafiaalast infot, hindab seda kriitiliselt ning teeb põhjendatud järeldusi ja otsuseid;
  • on omandanud ülevaate geograafiaga seotud elukutsetest, rakendab geograafias omandatud teadmisi ja oskusi igapäevaelus ning arvestab elukutset valides.
Kursuse lühikirjeldus (teemad ja õpitulemusedI Ühiskonna areng ja üleilmastumine

Riikide arengutaseme mõõtmine. Riikide liigitamine arengutaseme ja panuse järgi maailmamajandusse. Agraar-, tööstus- ja infoühiskond. Üleilmastumine ehk globaliseerumine ja maailmamajanduse areng.

Õpitulemused: õpilane

  • teab arengutaseme näitajaid ning riikide rühmitamist nende alusel;
  • iseloomustab agraar-, industriaal- ja infoühiskonda;
  • selgitab globaliseerumise eri aspekte, toob näiteid selle mõju kohta arenenud ja arengumaadele;
  • võrdleb ja analüüsib teabeallikate põhjal riikide arengutaset;
  • on omandanud ülevaate maailma poliitilisest kaardist.

Praktilised tööd ja IKT rakendamine: teabeallikate põhjal ühe valitud riigi arengutaseme analüüs, selle arengu eelduste ja majanduse struktuuriga seotuse analüüs. Riikide võrdlus arengutaseme näitajate põhjal.

Rahvastik

Rahvastiku paiknemine ja tihedus, seda mõjutavad tegurid. Maailma rahvaarv ja selle muutumine. Demograafiline üleminek. Rahvastiku struktuur ja selle mõju riigi arengule. Sündimust ja suremust mõjutavad tegurid. Rahvastikupoliitika. Rände põhjused ning liigitamine. Peamised rändevood maailmas. Rände tagajärjed.

Õpitulemused: õpilane

  • analüüsib temaatiliste kaartide ja statistiliste andmete põhjal rahvastiku paiknemist ning tihedust;
  • analüüsib demograafilise ülemineku teooriale toetudes rahvaarvu muutumist maailmas, etteantud regioonis või riigis ning seostab seda arengutasemega;
  • analüüsib rahvastikupüramiidi järgi etteantud riigi rahvastiku soolis-vanuselist struktuuri ning selle mõju majanduse arengule;
  • võrdleb sündimust ja suremust arenenud ja arengumaades ning selgitab erinevuste peamisi põhjusi;
  • toob näiteid rahvastikupoliitika ja selle vajalikkuse kohta;
  • teab rände liike ja rahvusvaheliste rännete peamisi suundi ning analüüsib etteantud piirkonna rännet, seostades seda peamiste tõmbe- ja tõuketeguritega;
  • analüüsib rändega kaasnevaid positiivseid ja negatiivseid tagajärgi lähte- ja sihtriigile ning mõjusid elukohariiki vahetanud inimesele;
  • analüüsib teabeallikate põhjal etteantud riigi rahvastikku (demograafilist situatsiooni), rahvastikuprotsesse ja nende mõju riigi majandusele;
  • väärtustab kultuurilist mitmekesisust, on salliv teiste rahvaste kommete, traditsioonide ja religiooni suhtes maailmas, etteantud regioonis või riigis.

Praktilised tööd ja IKT rakendamine: teabeallikate järgi ühe valitud riigi demograafilise situatsiooni ülevaate koostamine.

Asustus

Asustuse areng maailmas ning asulate paiknemist mõjutavad tegurid eri aegadel. Linnastumise kulg arenenud ja arengumaades. Linnade sisestruktuur ning selle muutumine. Linnastumisega kaasnevad probleemid arenenud ja arengumaades. Linnakeskkond ja selle planeerimine.

Õpitulemused: õpilane

  • võrdleb linnu arenenud ja arengumaades;
  • analüüsib linnastumise kulgu arenenud ja arengumaades;
  • analüüsib etteantud info põhjal linna sisestruktuuri ning selle muutusi,
  • toob näiteid arenenud ja arengumaade suurlinnade planeerimise ning sotsiaalsete ja keskkonnaprobleemide kohta;
  • analüüsib kaardi ja muude teabeallikate põhjal etteantud riigi või piirkonna asustust;
  • on omandanud ülevaate maailma linnastunud piirkondadest, teab suuremaid linnu ja linnastuid.

Praktilised tööd ja IKT rakendamine: ühe valitud riigi asustuse analüüs või asula sisestruktuuri analüüs teabeallikate järgi.

Muutused maailmamajanduses

Muutused majanduse struktuuris ja hõives. Tootmist mõjutavad tegurid ning muutused tootmise paigutuses autotööstuse ja kergetööstuse näitel. Rahvusvaheliste firmade osa majanduses. Turismi roll riigi majanduses ja mõju keskkonnale. Transpordi areng ja mõju maailmamajandusele.

Õpitulemused: õpilane

  • analüüsib teabeallikate põhjal riigi majandusstruktuuri ja hõivet ning nende muutusi;
  • analüüsib tootmise paigutusnihkeid tänapäeval autotööstuse ja kergetööstuse näitel;
  • toob näiteid tehnoloogia ja tootearenduse mõjust majanduse arengule;
  • analüüsib etteantud teabeallikate järgi riigi turismimajandust, selle arengueeldusi, seoseid teiste majandusharudega, rolli maailmamajanduses ning mõju keskkonnale;
  • analüüsib teabeallikate järgi riigi transpordigeograafilist asendit ja transpordi osa riigi majanduses.

Praktilised tööd ja IKT rakendamine: Teabeallikate põhjal ühe valitud riigi transpordigeograafilise asendi või turismimajanduseanalüüs.

Hindamisviis kursusehinde moodustavad: arvestustööde, praktiliste tööde, rühmatööde hinded
kooliastmehinne kujuneb kolme riikliku ja ühe kooli valitud kursuse põhjal
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
õpikud õppetooli valikul

Maailma atlas

Uus maailma atlas

Lisamaterjalid:

Google Earthi programm http://earth.google.com

CIA-the World Factbook https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook

U.S. Census Bureau http://www.census.gov/ipc/www/idb

Population Reference Bureau http://www.prb.org

Eesti rahvastikupüramiidi animatsioon http://www.stat.ee/public/rahvastikupyramiid

Gridded Population of the World http://beta.sedac.ciesin.columbia.edu/gpw/index.jsp

World by Map: Statistics, Maps and Charts http://world.bymap.org/index.html

Maailmakooli koduleht Migratsioon http://www.maailmakool.ee/index.php?id=11099

Rahvusvahelised firmad http://www.investmentsandincome.com/investments/multinational-corporation.html
Transpordigeograafia veebipõhine õpik http://people.hofstra.edu/geotrans

Maailma Turismiorganisatsioon http://www.unwto.org/index.php

Vastutav õppetool loodusainete õppetool
Kursuse väljund ettevalmistus koolieksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel