Majandus IV
Kursuse kood | MAJ4 (valikkursus) |
Valdkond | sotsiaalained |
Kursuse nimetus | Majandus IV |
Eelduskursused | Majandus III |
Lõimumine | matemaatika: tabeli, diagrammi lugemine ja koostamine, valuutakursside arvutamine; eesti keel: ajalehe info analüüs; võõrkeel: sõnavara täienemine erinevate infoallikatega töötamisel; ühiskonnaõpetus – välismajanduspoliitika, import, eksport, tollimaksud, kvoodid, WTO, IMF; geograafia – suhteline- ja absoluutne eelis, riikide spetsialiseerumine, rahvusvahelised ettevõtted, globaliseerumine, ajalugu – Eesti väliskaubandus |
Õppetöö korraldus (eeldus 35 tundi) |
kontakttunnid, rühmatööd, iseseisvad tööd (e-õppe keskkonnas jne) |
Õpetamise aeg | 12. klass |
Kursuse eesmärgid | Teema käsitlemisel analüüsitakse valitsuse rolli majandusringluses ja arutletakse valitsuse majanduspoliitika üle. Analüüsitakse erinevaid maksusüsteeme ja hinnatakse nende eeliseid ja puudusi. Maailma majanduse tsüklilisusest arusaamise kujunemine. Analüüsitakse töötuse probleemi Eesti näidetel.
Kujuneb oskus erinevate majandusnäitajate aluse analüüsida ja hinnata erinevate riikide ning regioonide majandusliku arengu iseärasusi. Läbi praktiliste ülesannete tunneb raha vahetusväärtuse mõju riigi ekspordile ja impordile ning spetsialiseerumise ja globaliseerumise mõisteid, toob nende kohta näiteid maailmamajandusest. Maailmamajanduse mõistmiseks on vajalikud kujundada teadmised kaubanduspiirangutest ja oskus analüüsida kaubanduspiirangute mõju üksitarbijale, ettevõtetele nii koduriigis kui ka teistes riikides. Õpilased saavad osaleda töövarjupäeva programmis. |
Kursuse lühikirjeldus | Valitsuse roll majanduses. Majandusringlus. Riigieelarve moodustamine, tulud ja kulud. Eesti riigi eelarve. Erinevad maksusüsteemid, nende eelised ja puudused. Otsesed ja kaudsed maksud Eestis. Eesti maksupoliitika.Raha ja rahapoliitika. Kaheastmeline pangandussüsteem. Rahapoliitika Euroopa Liidus. Eesti Pank ja tema tegevus. Rahamassi suurenemine läbi pangandussüsteemi. Raha väärtuse muutumine. Riikide võrdlemine ja rühmitamine erinevate majandusnäitajate alusel. Alusel (SKP, töötus, inflatsioon). Majanduse tsüklilisus. Fiskaal- ja monetaarpoliitika. Majanduspoliitika. Rahvusvaheline majandus. Suhteline ja absoluutne eelis, Nüüdisaegsed suunad maailma majanduses. Regioonide majandusliku arengu iseärasused ja erinevused. Tööpuuduse kasv, tulude ebavõrdne jaotus ja elanikkonna kihistumine, ressursside ammendumine. |
Kursuse õpitulemused |
|
Hindamisviis | Koondhinde moodustavad: kontrolltööd, iseseisvad tööd, rühmatööd (kokku maksimaalselt 100 punkti, mis teisendatakse vastavalt riiklikule hindamisskaalale hinneteks; 90-100 p hinne 5, 75-89 p hinne 4, 50-74 p hinne 3, 20-49 p hinne 2; 0-19 p hinne 1)
Kooliastmehinne kujuneb lõputesti ja kursuse hinnete alusel. |
Õppematerjalid | Majandusõpik. Junior Achievementi Arengufond, 2011 Ülesandekogu. III. Junior Achievementi Arengufond, 2014 Ettevõtlusõpik „Ettevõtlikkusest ettevõtluseni”, SA Teadlik Valik, 2012 Arrak, A. Eesti majandus. Lõimumine Euroopa ja globaalses kontekstis. Õpik keskkoolile. Avatar, 2008 Eesti majandus. Lõimumine Euroopa ja globaalses kontekstis. Avatari kodulehekülg Riigiportaal eesti.ee Eesti Panga kodulehekülg Eesti Statistikaameti kodulehekülg Eesti Rahandusministeeriumi kodulehekülg Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kodulehekülg Maailmakooli maailmahariduse portaal TÜ Eetikakeskuse eetikaveeb Ajakirjanduses ilmuvad majandusteemalised artiklid
|
Vastutav õppetool | loodus |
Kursuse väljund | ettevalmistus uurimistööks ja õpilasfirmategevuseks, osalemine olümpiaadil ja ainevõistlustel |
Viimati muudetud: 23.01.2018