Kunstiajalugu II

Kursuse kood KU2 (riikliku õppekava kursus)
Valdkond Kunst
Kursuse nimetus Kunstiajalugu II kursus
Eelduskursused Kunstiajalugu I kursus
Lõimumine Kunstis, muusikas, kirjanduses ja ajaloos õpitakse tundma eri ajastute eetilisi ja esteetilisi tõekspidamisi ning nende seotust sotsiaalsete, majanduslike, ideoloogiliste, tehnoloogiliste jm mõjutajatega.
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
kontakttunnid
Õpetamise aeg 12. klass
Kursuse eesmärgid
Kursuse lühikirjeldus Klassitsism. Antiikpärandi mõju ja valgustusajastu ideed

Romantism. Mäss korra vastu

Realism. Tõearmastus

Impressionism

Juugend

Kunsti muutumine – kunst moderniseeruval ajastul. Usk ühiskonna ja kunsti progressi.

Tehnoloogia ja linnastumise võidukäik. Modernistlik arhitektuur ja tööstusdisain. Funktsionalism.

Fotograafia ja illustreeritud ajakirjanduse levik ning mõju kunsti muutumisele.

Modernistliku kunsti suunad: postimpressionism, fovism, ekspressionism, futurism, kubism, konstruktivism, funktsionalism, abstraktsionism, dada, sürrealism

Isikuvabaduse manifestatsioon

Abstraktse kunsti tekkimine ja abstraktne ekspressionism pärast II maailmasõda USA-s

Kunst totalitaarsetes riikides: sotsialistlik realism, natsionaalsotsialistlik kunst

Postmodernism – vaatenurkade paljus

Neodada. Popkunst. Hüperrealism. Igapäevaelu tungimine kunsti

Kontseptualism, idee kui kunst

Kunst 21. sajandil: kaasaegne kunst

Lõputöö: Ühe konkreetse kunstniku/ teose edasiarendamine – varem õpitu kordamine + uue teose loomine. Oma ideega sobiva väljendusvahendi valimine ja töö tegemine (joonistus, maal, kollaaž, skulptuur, foto, video, performance jne)

Kursuse õpitulemused 1) gümnasist seostab kunsti arengusuundi ja ilminguid ühiskonnaelu korralduse, religiooni, teaduse, tehnoloogia jm mõjudega; on salliv kultuurierinevuste suhtes;

2) tunneb visuaalse kultuuri kui valdkonna ülesehitust ja seoseid peamiste tegevusalade tasandil (kunst, arhitektuur, disain, visuaalne kommunikatsioon jne);

3) märkab ning mõistab kunsti ja visuaalkultuuri mõjusid ühiskonnale ning keskkonnale nii ajaloos kui ka tänapäeval;

4) võrdleb ja analüüsib kunstiteoseid, otsides neis vastava ajastu temaatikat, sõnumeid ning visuaalset vormikeelt; iseloomustab üldjoontes kunstiteoste ajalist ja stiililist kuuluvust;

5) tõlgendab ning analüüsib kaasaegse kunsti teoseid ja erinevaid teostusviise (nt maal, installatsioon, video, performance) ning märkab kaasaegse kunsti seoseid teiste valdkondadega (nt meedia, reklaam, poliitika);

6) väärtustab uuenduslikku, inimsõbralikku ja keskkonnasäästlikku arhitektuuri ja disaini; analüüsib ning võrdleb esemelise keskkonna ja visuaalse kommunikatsiooni ilminguid;

7) püstitab iseseisvalt loomingulisi ja uurimisülesandeid ning otsib neile lahendusi, arendades kontseptsioone ja kavandades teoseid;

8) rakendab oma ideede väljendamiseks sobivaid visuaalseid jm kunstilisi väljendusvahendeid ning tehnilisi töövõtteid ja -vahendeid; oskab ning julgeb eksperimenteerida;

9) on oma loovates lahendustes eetiline, mõistab kunstniku vastutust; arvestab keskkonna- ja kultuuripärandi kaitse nõudmisi;

10) esitleb oma loomingut ja uurimistulemusi, kasutades ainealast terminoloogiat.

Õppetegevused 1) lähtutakse õppekava alusväärtustest, üldpädevustest, õppeaine eesmärkidest, õppesisust ja oodatavatest õpitulemustest ning toetatakse lõimingut teiste õppeainete ja läbivate teemadega;

2) võimaldatakse õppida üksi ja rühmas, kasutades erinevaid õppemeetodeid ning arvestades õpilaste õpistiile;

3) kasutatakse mitmekesist õpikeskkonda: ateljee, loodus- ja linnakeskkond, virtuaalkeskkond, muuseumid, näitused jne;

4) rakendatakse praktilises loomingulises tegevuses nii traditsioonilisi kunstitehnikaid ja -vahendeid kui ka kaasaegseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogiatel põhinevaid õppematerjale ning -vahendeid (joonistus, maal, kollaaž, skulptuur, foto, video, performance jne);

5) pööratakse suurt tähelepanu õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusvõime arendamisele: retsensioonide ja analüüside kirjutamine (nt kunstinäituse retsensioon, kunstiteose analüüs), oma loomingu esitlemine, kunstiteoste ja ajastute näidete võrdlemine ning analüüsimine;

6) illustreeritakse õppesisu näidetega nii maailma kui ka Eesti kunstist ning eesti rahvakultuurist.

Hindamisviis Tööde hindamisel kasutatakse numbrilist hindamist viiepallisüsteemis, mis väljendub ka kursuse lõplikus hindes. Lisaks on olulised kujundava hindamise põhimõtted – õppija analüüs, õpetaja analüüs ning põhjaliku ja edasiviiva tagasiside andmine.
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
J. Kangilaski „Kunstikultuuriajalugu” 11. ja 12 klassile

Pildimaterjal Moodle’is

Vastutav õppetool oskusained
Kursuse väljund