Kunstiajalugu I

Kursuse kood Ku1 (riikliku õppekava kursus)
Valdkond kunst
Kursuse nimetus Kunstiajalugu I kursus
Eelduskursused puuduvad
Lõimumine Kunstis, muusikas, kirjanduses ja ajaloos õpitakse tundma eri ajastute eetilisi ja esteetilisi tõekspidamisi ning nende seotust sotsiaalsete, majanduslike, ideoloogiliste, tehnoloogiliste jm mõjutajatega.
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
Kontakttunnid 30 tundi, praktilised tööd 3 tundi, õppekäik 2 tundi
Õpetamise aeg 11. klass
Kursuse eesmärgid
Kursuse lühikirjeldus Kunsti roll eri ajastutel. Kunstikultuuri üldistav ajatelg
Kunstnik ja tema kaasaeg. Kunstiteos ja vaataja
Kunstiteoste sõnum ja vorm eri ajastutel
Lugude ja sümbolite ringlus läbi sajandite
Kunstiteoste analüüsi ja tõlgendamise erinevad meetodid (nt vormianalüüs, ikonograafiline ja väline analüüs)
Kunsti tekkimine – ürgaja kunst
Antiikaeg – vanakreeka ja vanarooma kunst
Keskaeg – romaani ja gooti stiil. Kunst ja religioon
Renessanss – vara- ja kõrgrenessanss Itaalias. Inimesekeskse maailmapildi kujunemine. Kunst ja teadus. Madalmaade renessanss. Trükikunsti leiutamine
Barokk. Kunst kiriku ja valitsejate teenistuses.
Kursuse õpitulemused
  • 1) gümnasist seostab kunsti arengusuundi ja ilminguid ühiskonnaelu korralduse, religiooni, teaduse, tehnoloogia jm mõjudega; on salliv kultuurierinevuste suhtes;

    2) tunneb visuaalse kultuuri kui valdkonna ülesehitust ja seoseid peamiste tegevusalade tasandil (kunst, arhitektuur, disain, visuaalne kommunikatsioon jne);

    3) märkab ning mõistab kunsti ja visuaalkultuuri mõjusid ühiskonnale ning keskkonnale nii ajaloos kui ka tänapäeval;

    4) võrdleb ja analüüsib kunstiteoseid, otsides neis vastava ajastu temaatikat, sõnumeid ning visuaalset vormikeelt; iseloomustab üldjoontes kunstiteoste ajalist ja stiililist kuuluvust;

    5) tõlgendab ning analüüsib kaasaegse kunsti teoseid ja erinevaid teostusviise (nt maal, installatsioon, video, performance) ning märkab kaasaegse kunsti seoseid teiste valdkondadega (nt meedia, reklaam, poliitika);

    6) väärtustab uuenduslikku, inimsõbralikku ja keskkonnasäästlikku arhitektuuri ja disaini; analüüsib ning võrdleb esemelise keskkonna ja visuaalse kommunikatsiooni ilminguid;

    7) püstitab iseseisvalt loomingulisi ja uurimisülesandeid ning otsib neile lahendusi, arendades kontseptsioone ja kavandades teoseid;

    8) rakendab oma ideede väljendamiseks sobivaid visuaalseid jm kunstilisi väljendusvahendeid ning tehnilisi töövõtteid ja -vahendeid; oskab ning julgeb eksperimenteerida;

    9) on oma loovates lahendustes eetiline, mõistab kunstniku vastutust; arvestab keskkonna- ja kultuuripärandi kaitse nõudmisi;

    10) esitleb oma loomingut ja uurimistulemusi, kasutades ainealast terminoloogiat.

Õppetegevused 1) lähtutakse õppekava alusväärtustest, üldpädevustest, õppeaine eesmärkidest, õppesisust ja oodatavatest õpitulemustest ning toetatakse lõimingut teiste õppeainete ja läbivate teemadega;

2) võimaldatakse õppida üksi ja rühmas, kasutades erinevaid õppemeetodeid ning arvestades õpilaste õpistiile;

3) kasutatakse mitmekesist õpikeskkonda: ateljee, loodus- ja linnakeskkond, virtuaalkeskkond, muuseumid, näitused jne;

4) rakendatakse praktilises loomingulises tegevuses nii traditsioonilisi kunstitehnikaid ja -vahendeid kui ka kaasaegseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogiatel põhinevaid õppematerjale ning -vahendeid (joonistus, maal, kollaaž, skulptuur, foto, video, performance jne);

5) pööratakse suurt tähelepanu õpilaste analüüsi- ja eneseväljendusvõime arendamisele: retsensioonide ja analüüside kirjutamine (nt kunstinäituse retsensioon, kunstiteose analüüs); loominguliste lõputööde tegemine ja esitlemine; kunstiteoste ja ajastute näidete võrdlemine ning analüüsimine;

6) illustreeritakse õppesisu näidetega nii maailma kui ka Eesti kunstist ning eesti rahvakultuurist.

Hindamisviis Tööde hindamisel kasutatakse numbrilist hindamist viiepallisüsteemis, mis väljendub ka kursuse lõplikus hindes. Lisaks on olulised kujundava hindamise põhimõtted – õppija analüüs, õpetaja analüüs ning põhjaliku ja edasiviiva tagasiside andmine.
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
Jaak Kangilaski „Kunstikultuuriajalugu” 10. ja 11. klassile

pildimaterjal Moodle’is

Vastutav õppetool oskusained
Kursuse väljund Gümnaasiumi kunstiõpetuse lähteülesanne on toetada õpilase tervikliku maailmapildi kujunemist, milles on oluline osa kunstiloo ja nüüdisaegse visuaalse keskkonna tundmaõppimisel. Kunstiarengut vaadeldakse laiemalt, luues seoseid kultuuri, ühiskonna ja ajalooga. Toetatakse positiivse suhtumise kujunemist kunstisse kui valdkonnasse.