Inimeseõpetus 5. klass
Tervis
- Tervise olemus: füüsiline, vaimne ja sotsiaalne tervis.
- Tervisenäitajad.
- Tervist mõjutavad tegurid
- Hea ja halb stress.
- Koostöö:
- informaatika: arvuti mõju tervisele
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- kirjeldab füüsilist, vaimset ja sotsiaalset tervist ning selgitab tervise olemust nendest mõistetest lähtuvalt;
- teab enda põhilisi tervisenäitajaid: kehakaalu ja kehapikkust, kehatemperatuuri, pulsisagedust ning enesetunnet;
- nimetab tervist tugevdavaid ja tervist kahjustavaid tegevusi ning selgitab nende mõju inimese füüsilisele, vaimsele ja sotsiaalsele tervisele;
- eristab põhilisi organismi reaktsioone stressi korral ning kirjeldab nendega toimetuleku võimalusi;
- väärtustab oma tervist.
Tervislik eluviis
- Tervisliku eluviisi komponendid.
- Tervislik toitumine.
- Tervisliku toitumise põhimõtted.
- Tervislik päeva- ja nädalamenüü.
- Kehaline aktiivsus.
- Tervistava kehalise aktiivsuse põhimõtted.
- Päevakava ning töö ja puhkuse vaheldumine. Uni.
- Õpitulemused:
- oskab eristada tervislikke ja mittetervislikke otsuseid igapäevaelus;
- koostab endale tervisliku toidumenüü ja analüüsib seda, lähtudes tervisliku toitumise põhimõtetest;
- kirjeldab tervisliku toitumise põhimõtteid ning väärtustab neid;
- selgitab, kuidas on toitumine seotud tervisega;
- kirjeldab tegureid, mis mõjutavad inimese toiduvalikut;
- teab kehalise tegevuse mõju oma tervisele ja toob selle kohta näiteid;
- oskab hinnata oma päevakava, lähtudes tervisliku eluviisi komponentidest;
- hindab ja oskab planeerida kehalise aktiivsuse piisavust oma igapäevategevuses;
- väärtustab tervislikku eluviisi.
Murdeiga ja kehalised muutused
- Kehalised ja emotsionaalsed muutused murdeeas.
- Suguline küpsus ja soojätkamine.
- Õpitulemused:
- teab ja kirjeldab murdeeas toimuvaid keha ning tunnete muutusi;
- aktsepteerib oma kehalisi muutusi ja teab, kuidas oma keha eest hoolitseda;
- teab, et murdeiga on varieeruv ning igaühel oma arengutempo;
- teab suguküpsuse tunnuseid ja esmaste sugutunnuste seost soojätkamisega.
Turvalisus ja riskikäitumine
- Turvaline ning ohutu käitumine koolis, kodus ja õues.
- Tõhusad enesekohased ja sotsiaalsed oskused uimastitega seotud situatsioonides.
- Valikud ja vastutus seoses uimastitega. Tubaka, alkoholi ja teiste levinud uimastite tarbimisega seonduvad riskid tervisele.
- Internetiga seonduvad ohud.
- Koostöö:
- informaatika: interneti turvalisus
- eesti keel
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- kirjeldab olukordi, kus saab ära hoida õnnetusjuhtumeid;
- selgitab, miks liikluseeskiri on kohustuslik kõigile, ning kirjeldab, kuidas seda järgida;
- teab, et õnnetuse korral ei tohi enda elu ohtu seada ning kuidas abi kutsuda;
- nimetab meediast tulenevaid riske oma käitumisele ja suhetele;
- suheldes meedia vahendusel, mõistab vahendatud suhtlemise olemust ning vastutust oma sõnade ja tegude eest;
- väärtustab turvalisust ja ohutut käitumist;
- demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas kasutada tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi tubaka, alkoholi ja teiste uimastitega seotud olukordades: emotsioonidega toimetulek, enesetunnetamine, kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamine ja suhtlusoskus;
- kirjeldab tubaka ja alkoholi tarbimise kahjulikku mõju inimese organismile;
- väärtustab mitmekesist positiivset ja tervislikku elu uimastiteta.
Haigused ja esmaabi
- Levinumad laste ja noorte haigused. Nakkus- ja mittenakkushaigused. Haigustest hoidumine.
- HIV, selle levikuteed ja hoidumise võimalused. AIDS.
- Esmaabi põhimõtted.
- Esmaabivahendid koduapteegis.
- Koostöö.
- tehnoloogiaõpetus: materjalid ja nende töötlemine;
- tehnoloogiaõpetus käsitöö ja kodunduse õpilasele
- Koostöö.
- Õpitulemused:
- oskab kirjeldada, kuidas hoida ära levinumaid nakkus- ja mittenakkushaigusi;
- selgitab ja toob näiteid, kuidas haigusi ravitakse meditsiiniliste ja rahvameditsiini vahenditega;
- teab, mis on HIV ja AIDS ning kuidas ennast kaitsta HIViga nakatumise eest;
- kirjeldab, kuidas ennast ja teisi inimesi abistada õnnetusjuhtumi korral;
- teab, kuidas toimida turvaliselt ohuolukorras ja abi kutsuda, ning demonstreerib õpisituatsioonis lihtsamaid esmaabivõtteid (nt kõhuvalu, külmumine, luumurd, minestamine, nihestus, peapõrutus, palavik ja päikesepiste);
- nimetab esmaabivahendeid ja kirjeldab, kuidas neid praktikas kasutada;
- väärtustab enda ja teiste inimeste elu
Keskkond ja tervis
- Tervislik elukeskkond.
- Tervislik õpikeskkond.
- Tervis heaolu tagajana.
- Õpitulemused:
- kirjeldab tervislikku elukeskkonda, lähtudes oma kodukoha loodus- ja tehiskeskkonnast;
- eristab tegureid, mis muudavad elukeskkonna turvaliseks ja tervist tugevdavaks või mitteturvaliseks ja tervist kahjustavaks;
- kirjeldab õpikeskkonna mõju õpilase õpitulemustele.