Kursuse kood |
|
GIS2 (valikkursus) |
Valdkond |
|
loodusained |
Kursuse nimetus |
|
Geoinformaatika alused |
Eelduskursused |
|
omandatud on loodusgeograafia, informaatika ja kartograafia (GIS1) algteadmised |
Lõimumine |
|
geograafia, informaatika, matemaatika |
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi) |
|
kontakttunnid: loengud ja seminarid; iseseisvad tööd e-õppe keskkonnas |
petamise aeg |
|
10. klass |
Kursuse eesmärgid |
|
Valikkursusega taotletakse, et õpilane:
- huvitub arvutite ja nüüdisaegsete tehnoloogiate kasutamisest geograafias;
- saab ülevaate geoinformaatika (GI) valdkonna põhimõistetest ja geoinfosüsteemide (GIS) rakendustest;
- oskab leida erinevaid ruumiandmeid ning anda hinnangut nende kvaliteedile;
- oskab lõimida ruumiga seotud andmeid maailma ja Eesti kohta;
- mõistab ning väärtustab GISi vajalikkust ja tõhusust ruumi haldamises ning planeerimises;
- avardab ja mitmekesistab karjääri valikuvõimalusi;
- arendab graafilist, matemaatilist ja ruumilist mõtlemist;
- tõhustab ning mitmekesistab arvuti kasutamise oskust.
|
Kursuse lühikirjeldus |
|
Geograafilised andmed
Geograafilised andmed, nende liigid ja kogumise viisid. Geograafilised andmebaasid. Metaandmete mõiste ja vajalikkus.
GISi analüüsid
GISi analüüsid. Päringud ja nende liigid: ruumipäringud ning atribuutpäringud. GISi analüüsitulemuste esitamine.
Teemakaardi koostamine
Teemakaartide liigid, vormistamise põhimõtted: kaardi pealkirja, mõõtkava ja legendi paigutus, leppemärkide valik ja selgituse sõnastus legendis, värvide valik.
Andmete kogumine
GPSi kasutamine, andmete kogumine ja töötlus.
Võimalikud andmebaasid ja sealt pärit andmete töötlus.
Praktilised tööd ja IKT kasutamine:
1. Tutvumine erinevate GIS tarkvaradega (QGIS, ArcGIS).
2. Vektor- ja rasterandmetega kasutamine erinevate tarkvarade abil.
3. Ruumipäringute tegemine GISis
4. Temaatiliste kaartide koostamine Eesti ja maailma andmete põhjal.
5. Erinevate GISi analüüside tegemine koostatud kaartide põhjal.
6. Välitöö –GPSiga andmete kogumine ja töötlus.
7. Rühmatöö –andmete kogumine, töötlus, analüüs ja esitamine. |
Kursuse õpitulemused |
|
Valikkursuse lõpetaja:
- huvitub arvutite ja nüüdisaegsete tehnoloogiate kasutamisest geograafias;
- omab ülevaate geoinformaatika valdkonna põhimõistetest ning GISi rakendustest;
- leiab erinevaid ruumiandmeid ning hindab nende kvaliteeti;
- suudab lõimida ruumiga seotud andmeid maailma ja Eesti kohta;
- mõistab ning väärtustab GISi vajalikkust ja tõhusust ruumi haldamises ning planeerimises;
- suudab mõelda ruumiliselt, rakendada matemaatikas õpitut ruumiga seotud ülesandeid lahendades ning lugeda ja tõlgendada kaarte;
- kasutab oskuslikult arvutit ruumiga seotud probleemülesandeid lahendades.
|
Hindamisviis |
|
Aine põhirõhk on praktiliste oskuste arendamisel, siis hinnatakse praktilisi harjutuste sooritus.
Hinnatakse järgimisi valdkondi:
- ülesande lahenduse sisuline õigsus;
- ülesande lahenduse tehniline õigsus;
- ülesande õigeaegne esitamine;
- seminaris arutelus osalemist.
Kursusehinne kujuneb praktiliste tööde koondhinde ja lõpuseminaril esinemise hinde alusel.
Kooliastmehinne kujuneb kahe geoinformaatika valikkursuse põhjal. |
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
|
GIS ja kartograafia alused
GIS näidisülesanded
Google Earth
Statistikaamet
Maa-ameti Geoportaal
Kooligeograafia EGCD
Jagomägi “Geoinformaatika praktikutele” Tartu 1998
QGIS tarkvara
ArcGIS tarkvara
ESRI GIS-i kodulehekülg
Geoinfosüsteemi moodul |
Vastutav õppetool |
|
loodusained |
Kursuse väljund |
|
ettevalmistus uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel |