Kursuse kood |
|
Bv2 (valikkursus) |
Valdkond |
|
bioloogia |
Kursuse nimetus |
|
Geenitehnoloogia II |
Eelduskursused |
|
geenitehnoloogia I |
Lõimumine |
|
|
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi) |
|
kontakttunnid, laboratoorsed tööd |
Õpetamise aeg |
|
12. klass |
Kursuse eesmärgid |
|
Kursuse lõpetaja:
- arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ning süsteemset mõtlemist;
- tunneb huvi bioloogia ja teiste loodusteaduste vastu, saab aru nende tähtsusest igapäevaelus ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
- saab süsteemse ülevaate elusloodusest ja selle olulisematest protsessidest ning kasutab korrektset bioloogiaalast sõnavara;
- suhtub vastutustundlikult elukeskkonda, väärtustab bioloogilist mitmekesisust ning vastutustundlikku ja säästvat eluviisi;
- kasutab bioloogiainfo leidmiseks erinevaid, sh elektroonilisi teabeallikaid ning hindab kriitiliselt neis sisalduvat teavet;
- rakendab bioloogiaprobleeme lahendades loodusteaduslikku meetodit;
- langetab igapäevaeluga seotud kompetentseid otsuseid, tuginedes teaduslikele, majanduslikele ja eetilis-moraalsetele seisukohtadele, arvestades õigusakte ning prognoosib otsuste tagajärgi;
- on omandanud ülevaate bioloogiaga seotud elukutsetest ning rakendab bioloogias saadud teadmisi ja oskusi karjääri planeerides.
|
Kursuse lühikirjeldus |
|
Bioloogiaalaste alus- ja rakendusuuringute seosed. Loomade, taimede ja seente klassikalised ning nüüdisaegsed rakendusbioloogilised võimalused. Bakterite rakendusbioloogiline tähtsus, nende kasutamine tööstuses ja igapäevaelus. Ülevaade raku- ja embrüotehnoloogia tegevusvaldkondadest ning meetoditest: meristeempaljundus, embrüosiirdamine, kloonimine, tüvirakkudel põhinev rakuteraapia. Rakendusbioloogia seos säästva arenguga.
Läbiviidavad laboratoorsed tööd:
- Plasmiidide eraldamine bakterirakust – minipreparatsioon
- Plasmiidi DNA-st teatud geeni eraldamine (restriktsioon) ja selle paljundamine PCR-meetodil.
- Uue geeni viimine bakteri plasmiidi DNA-sse ja selle kontroll.
- Plasmiidi sisestamine bakterirakku.
- Transgeensete bakterite funktsionaalsuse kontroll selektiivsöötmel
|
Kursuse õpitulemused |
|
Õpilane:
- seostab rakendusbioloogiat bioloogiaga ja teiste loodusteadustega
- toob näiteid rakendusbioloogia valdkondade kohta põllumajanduses, toiduaine- ja ravimitööstuses ning energeetikas;
- analüüsib rakendusbioloogia seost isikliku igapäevaeluga;
- selgitab bioloogiaalaste alus- ja rakendusuuringute seoseid;
- analüüsib ja hindab eri organismirühmade rakendusbioloogilisi rakendusi ning toob nende kohta näiteid;
- selgitab raku- ja embrüotehnoloogia tegevusvaldkondi ning toob nende kohta näiteid;
- lahendab raku- ja embrüotehnoloogiaga seotud dilemmaprobleeme;
- seostab rakendusbioloogiat säästva arenguga;
- on omandanud lihtsamal tasemel laboratoorse töö võtted bioloogia alal.
|
Hindamisviis |
|
Kursusehinde moodustavad: protsessi hinded, laboratoorsete tööde sooritus, protokollimine ja tulemuste analüüsimine.
Kooliastme hinne kujuneb kahe geenitehnoloogia kursuse hinde põhjal. |
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
|
õpikud õppetooli valikul |
Vastutav õppetool |
|
loodusained |
Kursuse väljund |
|
ettevalmistus uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel |