Kursuse kood |
|
K5 (riikliku õppekava kohustuslik ja kooli valitud kohustuslik kursus) |
Valdkond |
|
loodusained |
Kursuse nimetus |
|
Elementide keemia |
Eelduskursused |
|
Üldine ja anorgaaniline keemia I ja II |
Lõimumine |
|
|
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi) |
|
kontakttunnid, 4 praktilist tööd |
Õpetamise aeg |
|
11. klass 2. kursus |
Kursuse eesmärgid |
|
Õpilane:
- tunneb huvi keemia ja teiste loodusteaduste vastu, mõistab keemia tähtsust ühiskonna arengus, tänapäeva tehnoloogias ja igapäevaelus ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
- arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ja süsteemset mõtlemist ning lahendab keemiaprobleeme teadusmeetodil, rakendades süsteemset loogilist mõtlemist, analüüsi- ja järelduste tegemise oskust ning loovust;
- kasutab keemiainfo leidmiseks erinevaid teabeallikaid, analüüsib saadud teavet ning hindab seda kriitiliselt;
- kujundab keemias ja teistes loodusainetes õpitu põhjal tervikliku loodusteadusliku maailmapildi, on omandanud süsteemse ülevaate keemia põhimõistetest ja keemiliste protsesside seaduspärasustest ning kasutab korrektselt keemia sõnavara;
- rakendab omandatud eksperimentaalse töö oskusi ning kasutab säästlikult ja ohutult keemilisi reaktiive nii keemialaboris kui ka igapäevaelus;
- langetab kompetentseid otsuseid, tuginedes teaduslikele, majanduslikele, eetilis-moraalsetele seisukohtadele ja õigusaktidele, ning hindab oma tegevuse võimalikke tagajärgi;
- suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning väärtustab tervislikku ja säästvat eluviisi;
- on omandanud ülevaate keemiaga seotud elukutsetest ning kasutab keemias omandatud teadmisi ja oskusi karjääri planeerides.
|
Kursuse lühikirjeldus |
|
Tähtsamaid metalle ja nende ühendeid:
metallide ja nende ühendite omaduste võrdlev iseloomustus: aktiivsed metallid (leelis- ja leelismuldmetallid), p-metallid (Al, Sn, Pb), tuntumad
d-metallid (Fe, Cr, Cu, Ag, Zn, Hg); nende kasutamise valdkonnad; metallide reageerimine lämmastikhappe ja kontsentreeritud väävelhappega; metalliühendid looduses, sh elusorganismides, tähtsamad biometallid; raskmetalliühendite keskkonnaohtlikkus.
Tähtsamaid mittemetalle ja nende ühendeid:
mittemetallide ja nende ühendite omaduste võrdlev iseloomustus: halogeenid, hapnik ja väävel, lämmastik ja fosfor, süsinik ja räni; mittemetallide ja nende ühendite kasutamise valdkonnad;
mittemetallid ja nende ühendid looduses, sh elusorganismides; süsiniku, hapniku, lämmastiku ja väävli ringkäik looduses. |
Kursuse õpitulemused |
|
Kursuse läbinud õpilane:
- seostab metallide ja nende ühendite omadusi nende rakendus-võimalustega praktikas ning rolliga looduses, sh elusorganismides;
- koostab reaktsioonivõrrandeid metallide ja nende ühendite iseloomulike reaktsioonide kohta (õpitud reaktsioonitüüpide piires);
- seostab mittemetallide ja nende ühendite omadusi nende rakendusvõimalustega praktikas ning rolliga looduses, sh elusorganismides;
- koostab reaktsioonivõrrandeid mittemetallide ja nende ühendite iseloomulike reaktsioonide kohta (õpitud reaktsioonitüüpide piires).
|
Hindamisviis |
|
Kursusehinde moodustavad: kontrolltööd ja praktilised tööd
Kooliastmehinne moodustub viie kursusehinde alusel. |
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
|
Lembi Tamm „Anorgaanilised ained. Õpik gümnaasiumile” II osa,
Maurus, 2014
Martin Saar „Anorgaanilised ained. Töövihik gümnaasiumile” II osa, Maurus, 2014 |
Vastutav õppetool |
|
loodusained |
Kursuse väljund |
|
ettevalmistus suunaeksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel |