Bioloogia 8. klass

Selgrootute loomade tunnused ja eluprotsessid

  • Selgrootute loomade üldiseloomustus ja võrdlus selgroogsetega
  • Selgroogsete rühmade peamised välistunnused, levik ning tähtsus looduses ja inimese elus.
  • Käsnad. Ainuõõssed,
  • Ussid. Limused.
  • Lülijalgsed. Okasnahksed
  • Klassiruumiväline õpe: selgrootud meie ümber looduses
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine
    • Selgrootute loomarühmade iseloomulike välistunnuste võrdlemine, kasutades näidisobjekte või veebipõhiseid õppematerjale.
    • Lülijalgsete loomade välistunnuste võrdlemine luubi või mikroskoobiga.
    • Lülijalgsete (koorikloomade, ämblikulaadsete ja putukate) välisehituse võrdlus.
  • Klassiruumiväline õpe: praktiline tund Tallinna Reaalkooli liblikakogu baasil
  • Tavalisemate putukarühmade ja limuste välistunnuste erinevused.
  • Vabalt elavate ning parasiitse eluviisiga selgrootute loomade kohastumused hingamiseks ja toitumiseks. Selgrootute hingamine lõpuste, kopsude ja trahheedega
  • Selgrootute loomade erinevad toidu hankimise viisid ja organid.
  • Selgrootute paljunemine ja areng. Usside, limuste ning lülijalgsete liit- ja lahksugulisus. Peremeesorganismi ja vaheperemehe vaheldumine usside arengus. Paljunemise ja arengu eripära otsese, täismoondelise ning vaegmoondelise arenguga loomadel
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine
    • Praktiline töö või arvutimudeli kasutamine keskkonna saastatuse hindamiseks selgrootute leviku alusel.
  • Põhimõisted: trahhee, lihtsilm, liitsilm, suised, kombits, tundel, liitsugulisus, täismoondega areng, vaegmoondega areng, vastne, parasitism, peremees, vaheperemees
  • Õpitulemused:
    • võrdleb erinevate selgrootute loomade kohastumusi seoses elukeskkonnaga;
    • analüüsib erinevate selgrootute loomade osa looduses ja inimtegevuses ning toob selle kohta näiteid;
    • seostab liikumisorganite ehitust selgrootute loomade eri rühmadele iseloomulike liikumisviiside ja elupaigaga;
    • analüüsib selgrootute loomade rühmade esindajate erinevate meelte arengutaseme seost elupaiga ja toitumisviisiga;
    • analüüsib lahk- ja liitsugulisuse eeliseid selgrootute loomade erinevatel rühmadel;
    • hindab otsese, täis- ja vaegmoondelise arengu eeliseid ning toob nende kohta näiteid;
    • selgitab parasiitse eluviisiga organismide arengu vältel peremeesorganismi, toiduobjekti ja/või elupaiga vahetamise olulisust;
    • väärtustab selgroogseid loomi eluslooduse olulise osana;
    • koostab infoallikate abil etteantud piirkonna iseloomustuse.

Mikroorganismide ehitus ja eluprotsessid

  • Bakterid. Bakterite ja algloomade põhitunnuste võrdlus loomade ning taimedega.
  • Vabalt elavate ja parasiitse eluviisiga mikroorganismide levik ning tähtsus.
  • Bakterite aeroobne ja anaeroobne eluviis ning parasitism.
  • Käärimiseks vajalikud tingimused.
  • Bakterite paljunemine ja levik.
  • Bakterhaigustesse nakatumine ja haiguste vältimine.
  • Bakterite osa looduses ja inimtegevuses.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine
    • Bakterite leviku hindamine bakterikultuuri kasvatamisega.
    • Bakterite elutegevust mõjutavate tegurite uurimine arvutimudeliga.
  • Viirused
  • Viiruste ehituslik ja talitluslik eripära.
  • Viirustega nakatumine, peiteaeg, haigestumine ja tervenemine
  • Mikroorganismidega seotud elukutsed
  • Põhimõisted: bakter, algloom, viirus, pulseeriv vakuool, silmtäpp, pooldumine, aeroobne eluviis,
  • Õpitulemused:
    • võrdleb bakterite ja algloomade ehitust loomade ja taimedega ning viiruste ehituslikku eripära rakulise ehitusega;
    • selgitab bakterite ja algloomade levikut erinevates elupaikades, sh aeroobses ja anaeroobses keskkonnas;
    • analüüsib ning selgitab bakterite ja algloomade tähtsust looduses ning inimtegevuses;
    • selgitab toidu bakteriaalse riknemise eest kaitsmise viise;
    • hindab kiire paljunemise ja püsieoste moodustumise olulisust bakterite levikul;
    • teab, kuidas vältida inimese sagedasemaid bakter- ja viirushaigusi, ning väärtustab tervislikke eluviise;
    • selgitab mikroorganismidega seotud elukutseid;
    • väärtustab bakterite tähtsust looduses ja inimese elus.

Ökoloogia ja keskkonnakaitse

  • Organismide jaotamine liikidesse.
  • Populatsioonide, ökosüsteemi ja biosfääri struktuur.
  • Looduslik tasakaal.
  • Eluta ja eluslooduse tegurid (ökoloogilised tegurid) ning nende mõju eri organismirühmadele.
  • Biomassi juurdekasvu püramiidi moodustumine ning toiduahela lülide arvukuse leidmine.
  • Inimmõju populatsioonidele ja ökosüsteemidele.
  • Bioloogilise mitmekesisuse tähtsus.
  • Liigi- ja elupaigakaitse Eestis.
  • Inimtegevus keskkonnaprobleemide lahendamisel. IKT: http://www.zbi.ee/punane/liigid/selgrootud.html; http://www.zbi.ee/punane/liigid/selgroogsed.html; http://bio.edu.ee/matk/
  • Klassiruumiväline õpe: õppetunnid erinevate ökosüsteemide õppimiseks
    loodusõpetus, geograafia: kompleksarvestus Harku metsa õpperajal
  • Põhimõisted: liik, populatsioon, levila, ökosüsteem, kooslus, eluta looduse tegurid, eluslooduse tegurid, aineringe, konkurents, looduslik tasakaal, keskkonnakaitse, looduskaitse, bioloogiline mitmekesisus, biosfäär.
  • Õpitulemused:
    • selgitab populatsioonide, liikide, ökosüsteemide ja biosfääri struktuuri ning toob selle kohta näiteid;
    • selgitab loodusliku tasakaalu kujunemist ökosüsteemides, hindab inimtegevuse positiivset ja negatiivset mõju populatsioonide ja ökosüsteemide muutumisele ning võimalusi lahendada keskkonnaprobleeme;
    • analüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot ökoloogiliste tegurite mõju kohta organismide arvukusele;
    • hindab liigisisese ja liikidevahelise konkurentsi tähtsust loomade ning taimede näitel;
    • lahendab biomassi püramiidi ülesandeid;
    • lahendab bioloogilise mitmekesisuse kaitsega seotud dilemmaprobleeme;
    • väärtustab bioloogilist mitmekesisust ning suhtub vastutustundlikult ja säästvalt erinevatesse ökosüsteemidesse ning elupaikadesse.

Inimese elundkonnad

  • Inimese elundkondade põhiülesanded.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine
    • Loomsete kudede ehituse võrdlemine mikroskoobiga
    • http://koolipsyh.weebly.com/animatsioonid.html
  • IKT rakendamine: teematiliste esitluste koostamine, mõistekaart ja nende kasutamine alateemade juures.
  • Klassiruumiväline õpe: Eesti tervishoiumuuseumi külastus
  • Nahk Naha ehitus ja ülesanded infovahetuses väliskeskkonnaga.
  • Põhimõisted: tugi- ja liikumiselundkond, seedeelundkond, närvisüsteem, vereringe, hingamiselundkond, erituselundkond, suguelundkond, nahk
  • Õpitulemused:
    • seostab inimese elundkondi nende põhiülesannetega;
    • selgitab naha ülesandeid;
    • analüüsib naha ehituse ja talitluse kooskõla kompimis-, kaitse-, termoregulatsiooni- ja eritusfunktsiooni täites;
    • väärtustab naha tervishoiuga seotud tervislikku eluviisi.

Luud ja lihased

  • Luude ja lihaste osa inimese ning teiste selgroogsete loomade tugi- ja liikumiselundkonnas.
  • Luustik. Luude ehituslikud iseärasused.
  • Luudevaheliste ühenduste tüübid ja tähtsus.
  • Inimese luustiku võrdlus teiste selgroogsete loomadega.
  • Lihased. Lihaste ehituse ja talitluse kooskõla. Luu- ja lihaskoe mikroskoopiline ehitus ning selle seos talitlusega..
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine: uurimuslik töö lihasväsimuse tekke ja treenituse seosest.
  • Treeningu mõju tugi- ja liikumiselundkonnale.
  • Luumurdude, lihasvenituste ja -rebendite olemus ning tekkpõhjused.
  • Põhimõisted: toes, luu, lihas, liiges.
  • Õpitulemused:
    • eristab joonisel või mudelil inimese skeleti peamisi luid ning lihaseid;
    • võrdleb imetaja, linnu, kahepaikse, roomaja ja kala luustikku;
    • seostab luude ja lihaste ehitust ning talitlust;
    • selgitab luudevaheliste ühenduste tüüpe ja toob nende kohta näiteid;
    • võrdleb sile-, vööt- ja südamelihaste ehitust ning talitlust;
    • selgitab luumurru ning lihase venituse ja rebendi olemust ning nende tekkepõhjusi;
    • analüüsib treeningu mõju tugi- ja liikumiselundkonnale;
    • peab oluliseks enda tervislikku treenimist.

Vereringeelundkond

  • Südame ning suure ja väikese vereringe osa inimese aine- ja energiavahetuses.
  • Inimese ja teiste imetajate vereringeelundkonna erisused võrreldes teiste selgroogsete loomadega.
  • Erinevate veresoonte ehituslik ja talitluslik seos.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine: uurimuslik töö füüsilise koormuse mõjust pulsile või vererõhule http://mudelid.5dvision.ee/
  • Veri. Vere koostisosade ülesanded.
  • Vere osa organismi immuunsüsteemis. Immuunsuse kujunemine: lühi- ja pikaajaline immuunsus.
  • Immuunsüsteemi ja vaktsineerimise osa bakter- ja viirushaiguste vältimisel. Immuunsüsteemi häired, allergia, AIDS.
  • Treeningu mõju vereringeelundkonnale. Südamelihase ala- ja ülekoormuse tagajärjed.
  • Veresoonte lupjumise ning kõrge ja madala vererõhu põhjused ja tagajärjed.
  • Põhimõisted: veresoon, arter, veen, kapillaar, arteriaalne veri, venoosne veri, vererõhk, elektrokardiogramm, hemoglobiin, punane vererakk, valge vererakk, vereliistak, vereplasma, hüübimine, lümf, lümfisõlm, antikeha, immuunsus, immuunsüsteem, HIV, AIDS.
  • Õpitulemused:
    • analüüsib inimese vereringeelundkonna jooniseid ja skeeme ning selgitab nende alusel elundkonna talitlust;
    • seostab erinevate veresoonte ja vere koostisosade ehituslikku eripära nende talitlusega;
    • selgitab viiruste põhjustatud muutusi raku elutegevuses ning immuunsüsteemi osa bakter ja viirushaiguste tõkestamisel ning neist tervenemisel;
    • väärtustab tervislikke eluviise, mis väldivad HIViga nakatumist;
    • selgitab treeningu mõju vereringeelundkonnale;
    • seostab inimese sagedasemaid südame- ja veresoonkonnahaigusi nende tekkepõhjustega;
    • väärtustab südant, vereringeelundkonda ja immuunsüsteemi tugevdavat ning säästvat eluviisi.

Seedimine ja eritamine

  • Inimese seedeelundkonna ehitus ja talitlus.
  • Organismi energiavajadust mõjutavad tegurid.
  • Tervislik toitumine, üle- ja alakaalulisuse põhjused ning tagajärjed.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine:
    • Inimese energiavajadust mõjutavate tegurite uurimine praktilise tööga või arvutimudeliga.
    • Isikliku toitumisharjumuse analüüs http://www.ampser.ee/
  • Eritamine. Neerude üldine tööpõhimõte vere püsiva koostise tagamisel.
  • Kopsude, naha ja soolestiku eritamisülesanne.
  • Põhimõisted: ensüüm, vitamiin, sülg, maks, sapp, peensool, jämesool, neer, uriin.
  • Õpitulemused:
    • koostab ja analüüsib seedeelundkonna ehituse jooniseid ja skeeme ning selgitab nende alusel toidu seedimist ja toitainete imendumist;
    • selgitab valkude, rasvade, süsivesikute, vitamiinide, mineraalainete ja vee ülesandeid inimorganismis ning nende üle- või alatarbimisega kaasnevaid probleeme;
    • hindab neerude, kopsude, naha ja soolestiku osa jääkainete eritamisel;
    • järgib tervisliku toitumise põhimõtteid.

Hingamine

  • Hingamiselundkonna ehituse ja talitluse seos.
  • Sisse- ja väljahingatava õhu koostise võrdlus.
  • Hapniku ülesanne rakkudes. Organismi hapnikuvajadust määravad tegurid ja hingamise regulatsioon.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine: praktilise töö või arvutimudeliga kopsumahu, hingamissügavuse ja -sageduse ning omastatava hapniku hulga seoste uurimine.
  • Treenigu mõju hingamiselundkonnale.
  • Hingamiselundkonna levinumad haigused ning nende ärahoidmine.
  • Põhimõisted: hingetoru, kopsutoru, kopsusomp, hingamiskeskus, rakuhingamine
  • Õpitulemused:
    • analüüsib hingamiselundkonna ehituse ja talitluse kooskõla;
    • koostab ning analüüsib jooniseid ja skeeme hingamiselundkonna ehitusest ning sisse- ja väljahingatava õhu koostisest ning selgitab nende alusel hingamise olemust;
    • analüüsib treeningu mõju hingamiselundkonnale;
    • selgitab hingamiselundite levinumate haiguste tekkepõhjusi ja haiguste vältimise võimalusi;
    • suhtub vastutustundlikult oma hingamiselundkonna tervisesse.

Talitluse regulatsioon

  • Kesk- ja piirdenärvisüsteemi ehitus ning ülesanded
  • Närviraku ehitus ja raku osade ülesanded.
  • Refleksikaare ehitus ja talitlus.
  • Närvisüsteemi tervishoid.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine:
    • Uurimuslik töö reaktsioonikiirust mõjutavate tegurite määramiseks ja õpilaste reaktsioonikiiruste võrdlemiseks.
    • Refleksikaare töö uurimine arvutimudeliga http://mudelid.5dvision.ee/
  • Peamiste sisenõrenäärmete toodetavate hormoonide ülesanded.
  • Elundkondade koostöö inimese terviklikkuse tagamisel.
  • Närvisüsteemi ja hormoonide osa elundkondade talitluste regulatsioonis.
  • Põhimõisted: peaaju, seljaaju, närv, närvirakk, retseptor, närviimpulss, dendriit, neuriit, refleks, sisenõrenäärmed, hormoon.
  • Õpitulemused:
    • selgitab kesk- ja piirdenärvisüsteemi põhiülesandeid;
    • seostab närviraku ehitust selle talitlusega;
    • koostab ja analüüsib refleksikaare skeeme ning selgitab nende alusel selle talitlust;
    • seostab erinevaid sisenõrenäärmeid nende toodetavate hormoonidega;
    • kirjeldab hormoonide ülesandeid ja toob nende kohta näiteid;
    • selgitab närvisüsteemi ja hormoonide osa elundkondade talitluste regulatsioonis;
    • suhtub kriitiliselt närvisüsteemi kahjustavate ainete tarbimisse.

Infovahetus väliskeskkonnaga

  • Silma ehituse ja talitluse seos
  • Nägemishäirete vältimine ja korrigeerimine.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine
    • Uurimuslik töö meeleelundite tundlikkuse määramiseks.
    • Nägemisaistingu tekke ja kuulmise uurimine arvutimudeliga http://mudelid.5dvision.ee/
  • Kõrvade ehituse seos kuulmis- ja tasakaalumeelega.
  • Kuulmishäirete vältimine ja korrigeerimine.
  • Haistmis- ja maitsmismeelega seotud organite ehituse ja talitluse seosed.
  • Põhimõisted: pupill, lääts, võrkkest, vikerkest, kollatähn, kepike, kolvike, lühinägevus, kaugelenägevus, väliskõrv, keskkõrv, sisekõrv, kõrvalest, trummikile, kuulmeluud, kuulmetõri, tigu, poolringkanalid.
  • Õpitulemused:
    • analüüsib silma osade ja suuraju nägemiskeskuse koostööd nägemisaistingu tekkimisel ning tõlgendamisel;
    • selgitab kaug- ja lühinägelikkuse tekkepõhjusi ning nägemishäirete vältimise ja korrigeerimise viise;
    • seostab kõrva ehitust kuulmis- ja tasakaalumeelega;
    • võrdleb ning seostab haistmis- ja maitsmismeelega seotud organite ehitust ning talitlust;
    • väärtustab meeleelundeid säästvat eluviisi.