Ajalugu 9. klass
Maailm kahe maailmasõja vahel 1918-1939
- Rahvusvaheline olukord
- Pariisi rahukonverents
- Poliitiline kaart pärast Esimest maailmasõda
- Versailles’süsteem
- Rahvasteliidu tegevus ja mõju
- Sõjakollete kujunemine Aasias ja Euroopas
- Maailmamajandus
- Ülemaailmse majanduskriisi põhjused, olemus ja tagajärjed
- Koostöö:
- geograafia: Euroopa ja Eesti asend
- Demokraatia ja diktatuurid 1920. – 1930. aastail
- Demokraatia ja diktatuuri põhijooned
- Demokraatia Ameerika Ühendriikide näitel
- Autoritarism Itaalia näitel
- Totalitarism NSV Liidu ja Saksamaa näitel
- Eesti Vabariik
- Vabadussõda
- Asutav Kogu: maareform ja põhiseadus
- Demokraatliku parlamentarismi aastad
- Vaikiv ajastu
- Majandus
- Kultuur ja eluolu
- Välispoliitika
- Kultuur ja eluolu kahe maailmasõja vahel
- Uued kultuurinähtused
- Teadus
- Tehnika areng: aatomiuuringud, auto ja lennuk, raadio, kino ja film
- Kirjandus ja kunst
- Uued propagandavahendid
- Kultuur ja eluolu paikkonnas 20. sajandi algul
- Koostöö:
- vene keel: riigid ja nende kultuur
- Õpitulemused
- näitab kaardil Esimese maailmasõja järel toimunud muutusi;
- toob esile rahvusvahelise olukorra teravnemise põhjusi 1930. aastail;
- kirjeldab ning võrdleb demokraatlikku ja diktatuurset ühiskonda;
- iseloomustab ning võrdleb Eesti Vabariigi arengut demokraatliku parlamentarismi aastail ja vaikival ajastul;
- iseloomustab kultuuri arengut ja eluolu Eesti Vabariigis ning maailmas, nimetab uusi kultuurinähtusi ja tähtsamaid kultuurisaavutusi;
- seletab ja kasutab kontekstis mõisteid: demokraatia, diktatuur, autoritarism, totalitarism, fašism, kommunism, natsionaalsotsialism, repressioon, Rahvaste Liit, Versailles’ süsteem, vaikiv ajastu, parlamentarism, Tartu rahu;
- teab, kes olid Jossif Stalin, Benito Mussolini, Adolf Hitler, Franklin Delano Roosevelt, Konstantin Päts ja Jaan Tõnisson.
Teine maailmasõda 1939-1945
- Rahvusvaheline olukord
- Lääneriikide järeleandmised Saksamaale. München. MRP.
- Sõjategevuse üldiseloomustus
- Sõja algus ja lõpp
- Sõdivad pooled, rinded
- Holokaust
- ÜRO asutamine
- Eesti Teise maailmasõja ajal
- Baaside ajastu
- Iseseisvuse kaotamine
- Juuniküüditamine
- Sõjategevus eesti territooriumil
- Nõukogude ja saksa okupatsioonid
- Teise maailmasõja mõjud paikkonnas
- Õpitulemused
- teab, milline oli rahvusvaheline olukord Teise maailmasõja eel;
- teab, millal algas ja lõppes Teine maailmasõda, toob esile Teise maailmasõja puhkemise põhjused, sõja tulemused ja tagajärjed;
- kirjeldab ajalookaardile tuginedes Teise maailmasõja sõjategevuse kulgu;
- selgitab MRP ja baaside lepingu tähtsust Eesti ajaloos;
- iseloomustab Eesti Vabariigi iseseisvuse kaotamist;
- teab, mis riigid tegutsesid koostöös Saksamaaga ning mis riikidest moodustus Hitleri-vastane koalitsioon;
- seletab mõisteid MRP, holokaust, küüditamine, baaside leping, okupatsioon, ÜRO.
Maailm pärast Teist maailmasõda 1945-2000
- Külm sõda
- Külma sõja põhijooned ja avaldumisvormid, kriisid ja sõjad
- Läänemaailm USA ja Saksamaa Liitvabariigi näitel
- USA ühiskond: sisepoliitika, ühiskondlikud liikumised, välispoliitika
- Saksamaa Liitvabariigi majanduse areng. Ida- ja Lääne-Saksamaa suhted
- Koostöö:
- geograafia: vanad kultuuripiirkonnad ja kultuuriobjektid, usundid
- Koostöö:
- Kommunistlikud riigid
- Kommunistliku süsteemi teke
- NSV Liit: stalinism, sula, stagnatsioon
- Eesti Nõukogude okupatsiooni all
- Piiride muutumine
- Repressioonid
- Kollektiviseerimine
- Industrialiseerimine
- Poliitiline juhtimine
- Kultuur ja eluolu
- Kommunistliku süsteemi lagunemine
- Perestroika ja glasnost
- Mihhail Gorbatšov
- Boris Jeltsin
- Saksamaa ühinemine
- Eesti Vabariigi iseseisvuse taastamine
- Laulev revolutsioon
- Balti kett
- Põhiseadusliku korra taastamine
- Maailm 1990. aastail
- Üldülevaade
- Euroopa Liidu laienemine
- NATO laienemine
- Uued vastasseisud
- Kultuur ja eluolu 20. sajandi teisel poolel
- Teaduse ja tehnika areng: aatomiuuringud, infotehnoloogia
- Massikultuur
- Naine ja ühiskondlik elu
- Muutused mentaliteedis
- Poliitilised liikumised, kultuur ja eluolu ning ajalooline mälu ja mäluasutused kodukohas.
- Õpitulemused
- teab külma sõja põhijooni ning toob esile selle avaldumist ja vorme, näitab kaardil tähtsamaid külma sõja aegseid kriisikoldeid;
- teab ja näitab muutusi maailma poliitilisel kaardil 1990. aastail;
- kirjeldab tööstusriikide arengut USA ja Saksamaa Liitvabariigi näitel;
- kirjeldab kommunistlikku ühiskonda NSV Liidu näitel ning Eesti arengut NSV Liidu koosseisus;
- toob esile kommunistliku süsteemi kokkuvarisemise põhjused ja tagajärjed;
- kirjeldab Eesti iseseisvumise taastamist ja Eesti Vabariigi arengut;
- iseloomustab kultuuri ja eluolu 20. sajandil;
- seletab ja kasutab kontekstis mõisteid: perestroika, glasnost, külm sõda, kriisikolle, kollektiviseerimine, industrialiseerimine, plaanimajandus, massirepressioon, Atlandi Harta, Euroopa Liit, NATO, Balti kett, laulev revolutsioon;
- teab, kes olid Mihhail Gorbatšov, Boris Jeltsin, Arnold Rüütel, Lennart Meri, Edgar Savisaar ja Mart Laar, ning iseloomustab nende tegevust.