Ajalugu 5. klass
Ajaarvamine
- Ajaarvamisega seotud mõisted ja ajaloo perioodid: muinasaeg, vanaaeg, keskaeg, uusaeg, lähiajalugu.
- Koostöö:
- matemaatika: arvandmed
- loodusõpetus: pinnavormid ja pinnamood
- kirjandus: jutustamine; omalooming
- tehnoloogiaõpetus: tehnoloogia igapäevaelus
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- kasutab kontekstis aja mõistega seonduvaid sõnu, lühendeid ja fraase: sajand, aastatuhat, eKr, pKr, araabia number, Rooma number, ajaloo periodiseerimine;
- kirjeldab mõnda minevikusündmust ja inimeste eluolu minevikus;
- leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid;
- väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui ka kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu.
Ajalooallikad
- Ajalugu ja ajalooallikad.
- Allikate tõlgendamine: kirjalik allikas, suuline allikas, esemeline allikas, muuseum ja arhiiv.
- Koostöö:
- kirjandus: lugemine
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- teab, et mineviku kohta saab teavet ajalooallikatest;
- töötab lihtsamate allikatega;
- kasutab kontekstis ajalooallikatega seonduvaid mõisteid: kirjalik allikas, suuline allikas, esemeline allikas.
Eluolu
- Elu linnas ja maal, rahu ja sõja ajal, eluolu, tegevusalad, elamud, rõivastus, toit, kultuur ja traditsioonid, nende muutumine ajas.
- Koostöö.
- käsitöö ja kodundus: tikkimine, kodundus
- kirjandus: jutustamine; omalooming
- kunst: ürgaja maalikunst
- Koostöö.
- Õpitulemused:
- kirjeldab mõnda minevikusündmust, mineviku inimeste eluolu;
- leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid;
- väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu;
kasutab ajalookaarti.
Ajaloosündmused ja ajaloolised isikud
- Ajaloosündmused ja silmapaistvad isikud kodukohas, Eestis, Euroopas ning maailmas õpetaja valikul.
- Koostöö.
- eesti keel: tekstiloome
- tehnoloogiaõpetus: tehniline joonis
- Koostöö.
- Õpitulemused:
- kirjeldab mõnda minevikusündmust, inimeste eluolu minevikus;
leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid; - väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu;
kasutab ajalookaarti.
- kirjeldab mõnda minevikusündmust, inimeste eluolu minevikus;
Tallinna ajalugu
- Tallinn ümbrus muinasajal.
- Taanlaste tulek ja ehitamine, Dannebrogi legend.
- Vanalinn ja linnamüür.
- Hansalinn Tallinn.
- Tallinna valitsemine läbi aegade.
- Minu linnaosa.
- Koostöö:
- Draamaõpetus: teater
- Kirjandus: teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine. Teose mõistmist toetavad tegevused.
- Eesti keel: häälikuõpetus ja õigekiri.
- Vene keel: (8. klass) kodukoht Eesti.
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- kasutab ajalookaarti (sh Tallinna Linna ajalookaarti);
- kirjeldab mõnda minevikusündmust ja inimeste eluolu minevikus;
- teab Tallinna linna kujunemise lugu (sh Dannebrogi legendi);
- oskab paigutada Tallinna ajaloos olulisi sündmusi ajateljele;
- tunneb järgnevaid Tallinna ajaloolisi ehitisi: Toompea loss, raekoda, Niguliste kirik, Toomkirik, Oleviste kirik, Kiek in de Kök, Estonia teater, Draamateater;
- teab Tallinna linnaosasid ja oskab oma linnaosa paigutada kaardil.
Realica
- Tallinna Reaalkooli rajamine, kooli ajalugu Vene tsaaririigi ajal läbi ajatelje.
- Georg Lurich.
- Realistid Eesti riigi iseseisvuse sünni juures. Harald Triegeli lugu.
- Poisi lugu.
- Eesti kooli sünd. Ernst Peterson-Särgava (Habe) ja Paul Ederberg (Pudi).
- Reaalkool Nõukogude ajal.
- Reaali kogukonna sümbolid ja traditsioonid ajas.
- Koostöö:
- kirjandus: teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine. Teose mõistmist toetavad tegevused.
- eesti keel: häälikuõpetus ja õigekiri.
- vene keel: (7. klass) igapäeva elu, õppimine ja kool.
- inglise keel: 9. klass Tallinna Reaalkooli ajatelg.
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- oskab paigutada Reaali kogukonna ajaloos olulisi sündmusi ajateljele;
- teab, kes olid järgmised isikuid ja iseloomustab nende tegevust: Georg Lurich, Ernst Peterson-Särgava (Habe), Paul Ederberg (Pudi);
- teab Tallinna Reaalkooli ja Reaali kogukonna tähtsust Eesti riigi sünniloos;
- teab ja oskab kasutada Reaali kogukonna sümboleid ja traditsioone.