Ajalugu 5. klass

Ajaarvamine

  • Ajaarvamisega seotud mõisted ja ajaloo perioodid: muinasaeg, vanaaeg, keskaeg, uusaeg, lähiajalugu.
    • Koostöö:
      • matemaatika: arvandmed
      • loodusõpetus: pinnavormid ja pinnamood
      • kirjandus: jutustamine; omalooming
      • tehnoloogiaõpetus: tehnoloogia igapäevaelus
  • Õpitulemused:
    • kasutab kontekstis aja mõistega seonduvaid sõnu, lühendeid ja fraase: sajand, aastatuhat, eKr, pKr, araabia number, Rooma number, ajaloo periodiseerimine;
    • kirjeldab mõnda minevikusündmust ja inimeste eluolu minevikus;
    • leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid;
    • väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui ka kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu.

Ajalooallikad

  • Ajalugu ja ajalooallikad.
  • Allikate tõlgendamine: kirjalik allikas, suuline allikas, esemeline allikas, muuseum ja arhiiv.
    • Koostöö:
      • kirjandus: lugemine
  • Õpitulemused:
    • teab, et mineviku kohta saab teavet ajalooallikatest;
    • töötab lihtsamate allikatega;
    • kasutab kontekstis ajalooallikatega seonduvaid mõisteid: kirjalik allikas, suuline allikas, esemeline allikas.

Eluolu

  • Elu linnas ja maal, rahu ja sõja ajal, eluolu, tegevusalad, elamud, rõivastus, toit, kultuur ja traditsioonid, nende muutumine ajas.
    • Koostöö.
      • käsitöö ja kodundus: tikkimine, kodundus
      • kirjandus: jutustamine; omalooming
      • kunst: ürgaja maalikunst
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab mõnda minevikusündmust, mineviku inimeste eluolu;
    • leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid;
    • väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu;
      kasutab ajalookaarti.

Ajaloosündmused ja ajaloolised isikud

  • Ajaloosündmused ja silmapaistvad isikud kodukohas, Eestis, Euroopas ning maailmas õpetaja valikul.
    • Koostöö.
      • eesti keel: tekstiloome
      • tehnoloogiaõpetus: tehniline joonis
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab mõnda minevikusündmust, inimeste eluolu minevikus;
      leiab õpitu põhjal lihtsamaid seoseid;
    • väljendab oma teadmisi nii suuliselt kui kirjalikult, koostab kava ja lühijuttu;
      kasutab ajalookaarti.

Tallinna ajalugu

  • Tallinn ümbrus muinasajal.
  • Taanlaste tulek ja ehitamine, Dannebrogi legend.
  • Vanalinn ja linnamüür.
  • Hansalinn Tallinn.
  • Tallinna valitsemine läbi aegade.
  • Minu linnaosa.
    • Koostöö:
      • Draamaõpetus: teater
      • Kirjandus: teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine. Teose mõistmist toetavad tegevused.
      • Eesti keel: häälikuõpetus ja õigekiri.
      • Vene keel: (8. klass) kodukoht Eesti.
  • Õpitulemused:
    • kasutab ajalookaarti (sh Tallinna Linna ajalookaarti);
    • kirjeldab mõnda minevikusündmust ja inimeste eluolu minevikus;
    • teab Tallinna linna kujunemise lugu (sh Dannebrogi legendi);
    • oskab paigutada Tallinna ajaloos olulisi sündmusi ajateljele;
    • tunneb järgnevaid Tallinna ajaloolisi ehitisi: Toompea loss, raekoda, Niguliste kirik, Toomkirik, Oleviste kirik, Kiek in de Kök, Estonia teater, Draamateater;
    • teab Tallinna linnaosasid ja oskab oma linnaosa paigutada kaardil.

Realica

  • Tallinna Reaalkooli rajamine, kooli ajalugu Vene tsaaririigi ajal läbi ajatelje.
  • Georg Lurich.
  • Realistid Eesti riigi iseseisvuse sünni juures. Harald Triegeli lugu.
  • Poisi lugu.
  • Eesti kooli sünd. Ernst Peterson-Särgava (Habe) ja Paul Ederberg (Pudi).
  • Reaalkool Nõukogude ajal.
  • Reaali kogukonna sümbolid ja traditsioonid ajas.
    • Koostöö:
      • kirjandus: teksti tõlgendamine, analüüs ja mõistmine. Teose mõistmist toetavad tegevused.
      • eesti keel: häälikuõpetus ja õigekiri.
      • vene keel: (7. klass) igapäeva elu, õppimine ja kool.
      • inglise keel: 9. klass Tallinna Reaalkooli ajatelg.
  • Õpitulemused:
    • oskab paigutada Reaali kogukonna ajaloos olulisi sündmusi ajateljele;
    • teab, kes olid järgmised isikuid ja iseloomustab nende tegevust: Georg Lurich, Ernst Peterson-Särgava (Habe), Paul Ederberg (Pudi);
    • teab Tallinna Reaalkooli ja Reaali kogukonna tähtsust Eesti riigi sünniloos;
    • teab ja oskab kasutada Reaali kogukonna sümboleid ja traditsioone.