Koolisisesed projektid

Liikuma Kutsuva Kooli vapikool

Tallinna Reaalkool on pälvinud Liikuma Kutsuva Kooli vapikooli staatuse, mis tunnustab kooli sihipärast ja süsteemset pingutust liikumist toetava koolikultuuri kujundamisel. Vapikooli tiitel antakse haridusasutustele, kes on teistele eeskujuks tervisliku mõtteviisi edendamisel ja aktiivse õpikeskkonna loomisel.

Reaalkool liitus Liikuma Kutsuva Kooli programmiga 2024. aasta veebruaris. Kooli eesmärk on tõsta õppimise kvaliteeti, parandada õpitulemusi ning suurendada rahulolu koolieluga nii õpilaste kui ka õpetajate seas. Seda kõike läbi teadliku töö tervisliku ja liikumist väärtustava koolikultuuri arendamisel.

Projekti eestvedajad, vastutajad: Kadri Pajo, Ene Saar, Kaisa Tamkivi

Projektist ja tegevustest lähemalt

Soovime, et Tallinna Reaalkool oleks ka tulevikus reaal- ja loodusteadusliku hariduse eestvedaja Eestis. Selleks on oluline, et meie koolipere tunneks end hästi, liiguks piisavalt ning et liikumine toetaks õppimist igal sammul. Koostöö Liikuma Kutsuva Kooliga aitab meil seda eesmärki mõtestatult ja süsteemselt saavutada.

Tallinna Reaalkool saab 2026. aastal uue õppehoone ja me soovime, et liikuma kutsuv kooliruum ja –õu inspireeriksid meie õpilasi ja õpetajaid rohkem liikuma. Liikuma Kutsuv Kool on üleriigiline programm, mis aitab koolidel kujundada tervist, heaolu ja õpimotivatsiooni toetavat keskkonda. Tallinna Reaalkooli vapikooli tunnustus kinnitab, et kool liigub sel teel tugevate ja eesmärgistatud sammudega.

Tegevused:

  • sügisesed ja talvised perepäevad kogu kooliperele;
  • tantsuvahetunnid;
  • aktiivsed õuevahetunnid, õuemängud;
  • mängujuhid;
  • liikumispausid ainetundides, mille viivad läbi mängujuhid;
  • aktiivsed ainetunnid;
  • kaasaegne liikumisõpetus;
  • koostöö REK´i ja PEK´iga;
  • õuesõppenädalad.

Teatriprojekt

  • Lühitutvustus: korra aastas külastab gümnaasium koos õpetajatega teatrit väljaspool Tallinna.
  • Eestvedajad, vastutajad: REK

5. klasside aineteülene draamaprojekt

Projekti eesmärk on arendada õpilastes loovust, eneseväljendusoskust, suhtlemisoskust, eneseregulatsiooni ja ettevõtlikkust. Draamaõpetaja teeb omakorda koostööd emakeele-, kunstiõpetuse-, käsitöö-, tehnoloogia-, informaatika- ja muusikaõpetajatega ning õppeaasta lõpus toimub avalik esinemine – rühmatöös valminud minilavastuste ja lavamakettide esitlemine.

Projekti õppeprotsessist

Draamaprojektide esitlus ehk 5. klasside teatripäev saab teoks tänu kooli õppekavas oleva draamaõpetuse kursusele, mille eesmärk on arendada õpilastes loovust, eneseväljendusoskust, suhtlemisoskust, eneseregulatsiooni ja ettevõtlikkust. Draama-, emakeele-, kunsti-, käsitöö-, tehnoloogia-, informaatika- ja muusikaõpetajate koostöö tulemusena toimub õppeaasta lõpus avalik esinemine – rühmatöös valminud minilavastuste ja lavamakettide esitlemine.

Kogu protsess toetub õppekava läbivatele teemadele. Draamaprojekt annab võimaluse valitud kirjandusteost süvitsi tundma õppida, tõlgendada ja läbi mängida ning toetab kultuurilist identiteeti. Õppeprotsessi keskmes on rühmapõhine koosloome – õpilased kavandavad 4–6 kaupa loomemajandusliku produkti, vormistavad selle lavastuseks ja esitlevad teistele õpilastele. Igaüks leiab töögrupis endale sobiva rolli. Hästi oluliseks teemaks on rühmasisese koostöö arendamine, mängurõõm, vastutus ühise loomingu ja rühmakaaslaste ees. Kunstioskus ei ole siin kaalukeeleks, vaid eneseväljendus ja argumenteerimisoskused.

Õppeprotsess kulgeb järgnevalt

1. Esimese etapina loevad 5. klassi õpilased läbi vajaliku kirjandusteose. Emakeeletunnis moodustavad õpilased väiksemad rühmad, valivad välja oma lemmikpeatüki või tekstiosa teosest ning kirjutavad selle põhjal näitemängu dramatiseeringu.

2. Dramatiseeringutele tuginedes loovad rühmad kunstiõpetuse tunnis lavamaketi kavandid ning käsitöös ja tehnoloogias meisterdavad maketid, milles on lisatud Micro:biti arvutiga loodud visuaal- või  audioelement. Pärast maketi valmimist esitlevad oma tööd tehnoloogia- ja käsitöötunnis teistele klassikaaslastele ja analüüsivad tehtut.

3. Muusikaõpetuse tunnis õpitakse ja esitatakse kirjandusteosega sobivat muusikapala.

4. Informaatika tunnis luuakse rühmade ühine kaust, kuhu kogutakse kokku projekti jooksul valminud tööd: dramatiseering, skaneeritud lavamaketi kavandid; kujundatakse ja koostatakse kavalehed. Kavalehed jagatakse lavastuste vaatajatele tutvumiseks seinale lisatud QR-koodi abil. Tunnis korratakse 3.-4. klassis õpitud mikroarvuti Microbit programmeerimist ja õpitakse mootori kasutamist, et lisada Microbiti arvutiga tehnoloogia- ja käsitöö tundides valmistatavale maketile mingisugune visuaal- või audioelement.

5. Draamatundides valmivad kõigil rühmadel oma minilavastused. Rühm kannab hoolt ka selle eest, et valmiksid vajalikud dekoratsioonid ja rekvisiidid.

6. Trupid astuvad üles omanimelise teatrina 4. klasside õpilastele, kes vaatavad ära  kümmekond etendust ja annavad esinejatele kirjalikku tagasisidet. Viiendikel ehk esinejatel tuleb omakorda vaadata ja hinnata paralleelklasside grupitöid ja oluline on kogutud teatriteadmiste põhjal oma hinnanguid põhjendada.

7. Esinemisele järgneb refleksioon, milles peegeldatakse grupis enese kui teiste hakkamasaamist ja sõnastatakse õpitu.

Draamaprojektide teemad

  • 2024/2025 õpilaste koostöös valmisid lavastused, mis lähtusid päevikukirjandusest. Projektiga alustati juba sügisel, mil kirjandustunnis valmisid Katie Kirby “Lottie Brooksi” sarja raamatute, Silvia Rannamaa “Kadri”, Anders Jacobssoni ja Sören Olssoni “Berti päeviku” ning Daniel Defoe “Robinson Crusoe” põhjal dramatiseeringud. Loe lähemalt siit.
  • 2023/2024 lavastused Fr. R. Faehlmanni muistendite lavastused
  • 2022/2023 üldteema oli luuletuste dramatiseerimine
  • 2021/2022 õppeaastal sai Tallinna Reaalkool 140. Õpilased kirjutasid ise Reaalikooli ajalooga seotud näidendid
  • 2020/2021 õppeaastal valmisid audio- ja videolavastused Friedrich Reinhold Kreutzwaldi „Eesti rahva ennemuistsete juttude“ ainetel
  • 2019/2020 õppeaastal oli peateemaks H.C. Anderseni muinasjutud, millest valmisid kuuldemängud. Näide kuuldemängust: “Tobe Hans”
  • 2018/2019 õppeaastal sai kirjanduslikuks teoseks valitud Eno Raua „Kalevipoeg“. Stiililt olid lood erinevad ning traditsiooniliste lavastuste kõrval sai näha nii varju- kui ka nukuteatrit, ära oli kasutatud ka infotehnoloogilisi võimalusi. Näiteks olid kavalehed avatavad seinal olevate QR-koodide abil. Esitlused toimusid 1,5 tundi paralleelselt kahes saalis. Publikuks olid palutud lapsevanemad ja 4. klasside õpilased. Põhikooli Esinduskogu eestvedamisel oli üles seatud ka spetsiaalselt teatrirahvale mõeldud kohvik, kus müügiletil olid õpilaste enda valmistatud hõrgutised. Näited minilavastustest: “Linda ja Kalev” ning “Kalevipoeg kohtub sortsi poegadega”. Vaata ka pildigalerii.
  • 2017/2018 õppeaastal lugesid õpilased läbi Ernst Peterson-Särgava “Ennemuistseid jutte Reinuvader rebasest”. Emakeeletunnis moodustasid õpilased väiksemad rühmad, valisid välja oma lemmikmuinasjutu ning kirjutasid selle põhjal näitemängu stsenaariumi. Stsenaariumitele tuginedes loodi kunstiõpetuse tunnis lavamaketi joonised ning käsitöös ja tehnoloogias meisterdati maketid valmis. Viimase etapina valmisid draamatundide raames kõigil rühmadel oma minilavastused. Iga rühm kandis hoolt ka selle eest, et valmiksid vajalikud dekoratsioonid ja rekvisiidid. Stiililt olid lood erinevad ning traditsiooniliste lavastuste kõrval sai näha nii varju- kui ka nukuteatrit, ära oli kasutatud ka infotehnoloogilisi võimalusi. Aprillis toimus draamapäev, kuhu oli publikuks palutud lapsevanemad ja 4. klasside õpilased. Esituste vahel kõlasid muusikatunnis sündinud omaloomingulised rahvalaulud, mille autoriteks ja ettekandjateks samuti 5. klassi õpilased. 7. klassi eestvedamisel oli üles seatud ka spetsiaalselt teatrirahvale mõeldud kohvik, kus müügiletil õpilaste enda valmistatud hõrgutised.

Projekt “Tallinna Reaalkooli Nutikasvuhoone”

Planeeritud tegevuste algus ja lõpp: august 2022 – oktoober 2022

Projekti kirjeldus:
Projekti puhul ei ole tegevuste peamine fookus aia rajamisel vaid taimede kasvatamisel ja komposteerimisel, nii taimede, kasvuhoone kui ka komposteerimiskasti kasutamine õppeprotsessides, seega on tegevused seotud just ainetundides toimuvate praktiliste ja teoreetiliste tegevustega.

Projekti toetati 2022. aastal Tallinna linna asutuste õppeaedade rahaliste vahendite eraldamise toetuse raames 3000 euroga. Omaosalus oli 3600 eurot. Omaosalus kaeti osaliselt 2022. aasta Tallinna Reaalkooli heategevuslik koolilõpulaada tuludes.

Projektist lähemalt

Tutvustasime nutikasvuhoonet klassidele bioloogia, loodusõpetuse ainetundide raames ning käsitleme selle raames ka keskkonnateadlikkuse ja ringmajandamise teemasid.

Otsesemalt on õppeaed lõimitud järgmiste ainekavade ja teemadega: 6. klass aiateema – aias kasvatatavad maitse- ja ravimtaimed; lehtsalat; väiksemad juurviljad nagu redised; ka iluaia taimed ning nende kasvu jälgimine, mulla elustiku uurimine, mulla teke; 7. klass taimeriik ja fotosüntees; taime liikumine valguse poole, idanemine; 8. klassis ökoloogia, abiootilised taimekasvu mõjutavad tegurid; 11. ja 12. klass fotosünteesi uurimine erinevatel tingimustel taimerühmad tsütoloogia, valgusspektrid; kapillaarsue uurimine.
Praktikumid – uuritakse erinevate tingimuste mõju taime arengule; taimede ja nende kasvatamine – taimede liikumine, kasvukiirus, taime anatoomia, taime vegetatiivsete osade areng. Erisused taimede kasvatamisel – kiirestikasvavaid, 1 idulehelised, 2 idulehelised, maitsetaimed vs ilutaimed jne.

Materjal mikroskopeerimiseks – nii juured, varte läbilõiked, lehed, bioloogilise materjali kasvatamiseks.

Keskkonnateadlikkus: kemikaalide kasutamine või mitte kasutamine, nende mõju ja alternatiivid (kompostimisel tekkiv vedelväetis; tehnoloogia pakutav, erinevates ka tehislikes keskkondades, fotosünteesi võimalikkus; fotosünteesi globaalse tähtsuse ja keskkonnateadlikkuse mõtestamine õpilastega.

Toidu kasvatamine – miks oma toit ise kasvatada, mitte poest imporditud salatit osta? VII Oma ökoloogilise jalajälje arvutamine ja selle hindamine – ise kasvatatud vs poest ostetud salati näitel. Ringmajanduse põhimõtete õpetamine – taimekasvatus, kompostimine ja mulla kasutamine.

Tervislikud eluviisid – salati ja maitsetaimede kasutamine kokanduse tundides; taimedega toimetamise mõju vaimsele tervisele. Lisaks on õppeaed plaanitud kaasata koolis toimuvate avalike ürituste – Teadlaste öö, teaduspäevade töötoad, konverentsi töötubade läbi viimisesse, seeläbi suureneb kasusaajate ring veelgi.

Õppetegevus algas 2022/2023 õppeaasta sügisel. Enne seda hankisime seadmed ja vajalikud abivahendid ning õpetajatel oli võimalus enne uue õppeaasta alguses planeerida õppeaiaga seotud tegevused oma ainekavadesse. 2022/2023 õppeaastal õpime õppeaeda tundma, katsetame sellega seotud võimalusi, õpime selgeks õppeaiaga seotud probleemkohad ja leiame neile lahendused, loksutame paika õpeaia haldamisega seonduvad tegevused.

Projekt „Tallinna Reaalkooli rohetehnoloogia õppelaagrid“

  • 2022
  • KIKi meede: (Kliima.7.01.22-0123)
  • Projekti eesmärgiks on suurenda Tallinna Reaalkooli õpilaste teadlikkust rohetehnoloogiatest. 10. klassi õpilased omandavad Taltechi Särghaua õppebaasis teoreetilisi teadmisi Maa kliima muutustest ja rohetehnoloogiatest, külastavad Kurgja talu, Järvakandi klaasimuusemi ning tutvuvad klassitööstuse ringmajandusega.
  • Projekti toetas Eesti riik, Keskkonnaministeerium ja Keskkonnainvesteeringute keskus.

Projekt “Tallinna Reaalkooli põhikooli õppekäigud 2022/2023 õppeaastal”

  • 2022-2023
  • KIKi meede: (RE.4.05.22-0027)
  • Kõik Tallinna Reaalkooli 1.-9. klassid osalevad ühel loodus-ja keskkonnahariduslikul õppekäigul. Õppekäigud toimuvad koostöös Anija mõisa, Ubari Loodustarkusekeskuse, Aegviidu RMK keskuse, Silma Õpikoja ja MTÜ Loodusmaaga.
  • Projekti toetas Keskkonnainvesteeringute keskus.

Projekt “Jätkusuutlik maapõueressursside kasutamine Eestis”. Praktikalaager Tallinna Reaalkooli 10. klassi õpilastele.

  • 2021
  • TalTechi Särgahaua õppebaasis saavad õpilased ettekujutuse maavarade kaevandamise ja töötlemise põhitõdedest ning kuidas maapõuevara kui taastumatut ressurssi arukalt ja säästvalt kasutada. Õpilased saavad ülevaate geoloogilise uuringu metoodikast ja keemia- ning füüsikateadmiste rakendusvõimalustest loodusteadustes.
  • Projekti toetas Keskkonnainvesteeringute keskus.

Projekt „Tallinna Reaalkooli põhikooli õpilaste loodushariduslikud õppekäigud 2019/20 õppeaastal“

  • 2019-2020
  • Kõik Tallinna Reaalkooli 1.-9. klassid osalesid ühel loodus-ja keskkonnahariduslikul õppekäigul.
  • Projekti toetas Keskkonnainvesteeringute keskus.

Keskkonna projekt “Koolinoorte õppekäigud loodusesse: metsa, raba ja veekogude elukoosluse ja probleemistiku tundmaõppimiseks.”

  • 2012
  • Simulatsioonimäng koolinoorte keskkonnateadlikkuse tõstmiseks (7.02.2012)
  • Simulatsioonimäng koolinoorte keskkonnateadlikkuse tõstmiseks Viimsi Rannarahva muuseumis (8.05.2012)
  • Õppekäigud Nõva RMK puhkealale ja Tsitre-Muuksi loodusrajale (21.05.2012)
  • Eestvedajad, vastutajad: Piret Karu, Andres Raa