Kursuse kood |
|
Ü1 (riikliku õppekava kursus) |
Valdkond |
|
sotsiaalained |
Kursuse nimetus |
|
Ühiskonnaõpetuse I kursus |
Eelduskursused |
|
eelduskursused puuduvad |
Lõimumine |
|
Ühiskonnaõpetus on tihedalt seotud ajaloo, geograafia, bioloogia ja inimeseõpetusega. Nii käsitletakse geograafias põhjalikumalt rahvastiku-, linnastumis- ja maailmamajandusprobleeme ning nende seoseid üleilmastumisega. Samal ajal süvendab ühiskonnaõpetus õpilaste teadmisi riigist, mis on saadud ajalooõpetuse kaudu. Riigikaitse, filosoofia ja usundiõpetuse
valikkursused avardavad veelgi õpilaste teadmisi oma ja teistest kultuuridest ning ühiskonnast, toovad enam sisse mitmekultuurilisuse ja globaliseerumise dimensiooni, et luua seoseid ning märgata sarnast ja erinevat. |
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi) |
|
Kontakttunnid, arutelud-dispuudid, diskussioonid, rühmatööd, õppekäik |
Õpetamise aeg |
|
Kord kolme aasta jooksul (aineõpetajal on vajadusel võimalus kursuste järjekorda muuta) |
Kursuse eesmärgid |
|
Õpilane:
- mõistab, väärtustab ja kaitseb inimõigusi ja põhivabadusi; austab demokraatia põhimõtteid ja demokraatlikke väärtusi, järgib üldtunnustatud käitumisreegleid, on seaduskuulekas;
- määratleb ennast Eesti, Euroopa ja maailmakodanikuna, teadvustab oma kohustusi ja vastutust kodanikuna; toetab oma käitumisega ühiskonna, kultuuri ja looduskeskkonna jätkusuutlikku arengut ning kavandab teadlikult oma tulevikku;
- austab enda ja teiste inimväärikust, suhtub eelarvamusteta ja lugupidavalt kõigisse inimestesse ning arvestab nende erivajadusi;
- mõistab ja austab oma ja teiste rahvaste kultuuri väärtuslikkust, erinevaid maailmavaatelisi tõekspidamisi (v.a inimsusevastased) ning saab aru kultuuride dialoogi tähendusest ja vajalikkusest;
- põhjendab ning kaitseb oma seisukohti ja valikuid argumenteeritult ning suudab osaleda arutelus ja väitluses; oskab eristada emotsionaalseid ja poliitiliselt kallutatud hinnanguid objektiivsest tõest; austab igaühe õigust isiklikule arvamusele ja sõnavabadusele.
|
Kursuse lühikirjeldus |
|
I Ühiskond ja selle areng
Ühiskonna uurimine
Sotsiaalsed suhted ja institutsioonid
Nüüdisühiskond ja selle kujunemine
II Demokraatliku ühiskonna valitsemine ja kodanikuosalus
Riik ja riigi vormid
Õigusriik ja võimude lahusus
Inimõigused
Poliitilised ideoloogiad
Valimised
Erakonnad ja kodanikuühendused
Euroopa Liidu valitsemiskord ja toimimine |
Kursuse õpitulemused |
|
Õpilane:
- iseloomustab nüüdisühiskonda, tunneb ühiskonna struktuuri ning toimimispõhimõtteid, ühiskonnaelu valdkondi ja nende omavahelist seotust ning oskab ennast suhestada ühiskonna arenguga;
- tunneb demokraatia põhimõtteid ja vorme, analüüsib ja väärtustab demokraatia võimalusi (sh kodanikuaktiivsust) ning hindab ohte;
- iseloomustab nüüdisühiskonna peamisi probleeme Eestis, Euroopas ja maailmas, analüüsib sotsiaalsete pingete ja probleemide tekke põhjusi, kirjeldab sellest tulenevaid ohte ning on valmis oma võimaluste piires lahenduste leidmisele kaasa aitama;
- teab euroopalikke põhimõtteid sotsiaalkaitse alal ning oskab vajaduse korral otsida abi;
- on kujundanud oma kodanikupositsiooni Eesti, Euroopa ja globaalses kontekstis ning tunneb kodanikualgatuse võimalusi;
- tunneb ning järgib inim- ja kodanikuõigusi ning -vabadusi, seisab vastu humanistlike ja demokraatlike väärtuste eiramisele ning tunneb kodanikuvastutust;
- oskab koguda sotsiaal-poliitilist ja majanduslikku teavet, sh meediast, seda kriitiliselt hinnata, süstematiseerida ning kasutada;
- iseloomustab demokraatliku valitsemiskorralduse toimemehhanisme Eestis ja Euroopa Liidus ning valitsemises osalemise võimalusi;
- iseloomustab poliitilisi ideoloogiaid ja kujundab oma põhjendatud eelistused;
- tunneb Eesti ja Euroopa Parlamendi valimissüsteemi ning mõistab oma kohustust valijana;
- tunneb, kasutab ning järgib „Eesti Vabariigi põhiseadust” ja teisi õigusakte ning oskab seaduslike vahenditega kaitsta oma huve ja õigusi;
- on kursis ühiskondlik-poliitiliste sündmustega, mõistab tänapäeva ühiskonna probleeme ning pakub võimaluse korral lahendusi.
|
Hindamisviis |
|
Kursusehinne moodustavad: arutlus, kontrolltööd avatud küsimustega, esitlused
Kooliastmehinne kujuneb välja kursusehinnete põhjal. |
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
|
Õpikud ja õppetekstid õppetooli valikul, teemakirjandus ja teabekirjandus, Eesti Vabariigi põhiseadus, EAÜS väljaanded ja metoodilised materjalid, interaktiivsed õppematerjalid
http://www.eesti.ee |
Vastutav õppetool |
|
humanitaarainete õppetool |
Kursuse väljund |
|
Õpilased omandavad sotsiaalse kirjaoskuse, s.o teadmised, oskused, väärtused ja hoiakud, mis on vajalikud vastutustundlikuks toimetulekuks dünaamilises ja mitmekultuurilises keskkonnas.
Praktiliseks väljundiks on ühiskonnaõpetuse olümpiaadid ning vastavasisulised esseekonkursid. |