Kursuse kood |
|
K3 (riikliku õppekava ja kooli valitud kohustuslik kursus) |
Valdkond |
|
loodusained |
Kursuse nimetus |
|
Orgaaniline keemia II |
Eelduskursused |
|
Orgaaniline keemia I kursus |
Lõimumine |
|
Matemaatika: geomeetria, protsentarvutus, jooniste ja diagrammide analüüs Bioloogia: süsinikuühendite mitmekesisus, toitumine, käärimine, toitained; Keskkonnakaitse: keemiatööstusega seotud probleemid |
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi) |
|
kontakttunnid, 3 praktilist tööd |
Õpetamise aeg |
|
11. klass 1. kursus |
Kursuse eesmärgid |
|
Õpilane:
- tunneb huvi keemia ja teiste loodusteaduste vastu, mõistab keemia tähtsust ühiskonna arengus, tänapäeva tehnoloogias ja igapäevaelus ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
- arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ja süsteemset mõtlemist ning lahendab keemiaprobleeme teadusmeetodil, rakendades süsteemset loogilist mõtlemist, analüüsi- ja järelduste tegemise oskust ning loovust;
- kasutab keemiainfo leidmiseks erinevaid teabeallikaid, analüüsib saadud teavet ning hindab seda kriitiliselt;
- kujundab keemias ja teistes loodusainetes õpitu põhjal tervikliku loodusteadusliku maailmapildi, on omandanud süsteemse ülevaate keemia põhimõistetest ja keemiliste protsesside seaduspärasustest ning kasutab korrektselt keemia sõnavara;
- rakendab omandatud eksperimentaalse töö oskusi ning kasutab säästlikult ja ohutult keemilisi reaktiive nii keemialaboris kui ka igapäevaelus;
- langetab kompetentseid otsuseid, tuginedes teaduslikele, majanduslikele, eetilis-moraalsetele seisukohtadele ja õigusaktidele, ning hindab oma tegevuse võimalikke tagajärgi;
- suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning väärtustab tervislikku ja säästvat eluviisi;
- on omandanud ülevaate keemiaga seotud elukutsetest ning kasutab keemias omandatud teadmisi ja oskusi karjääri planeerides.
|
Kursuse lühikirjeldus |
|
Karbonüülühendid: aldehüüdide ja ketoonide struktuur; polaarne kaksikside, selle reaktsioonid; aldehüüdide redoksomadused; karboksüülhapete struktuur, omadused ja liigid.
Estrid ja amiidid: estrite hüdrolüüs; rasvad, nende bioloogiline tähtsus; cis/trans-isomeeria; transhapped; seep ja sünteetilised pesemisvahendid; aminohapped; valgud, nende bioloogiline tähtsus.
Polümeeride keemia: põhimõtted, polüalkeenid, kautšuk, polüestrid, polüamiidid, silikoonid.
Sahhariidid: mõiste ja liigitus, bioloogiline tähtsus; tselluloosi tüüpi materjalid (puuvill jt).
Kütused ja nafta: nafta ja maailm; nafta töötlemine; autokütused; alternatiivkütused.
Orgaaniline keemiatööstus: selle kujunemine ja roll tänapäeval; tee toorainest keemiatooteni ning selle hinna kujunemine; keemiatööstuse seos keskkonna, majanduse ja poliitikaga.
Üldistav osa: orgaaniliste ühendite klassifitseerimine ja nende nomenklatuurid; struktuuriteooria põhimõtete formuleerimine; happed ja alused; katalüüs. |
Kursuse õpitulemused |
|
Kursuse läbinud õpilane
- rakendab süstemaatilise nomenklatuuri põhimõtteid (koostab valemi põhjal nimetuse ja nimetuse põhjal struktuurivalemi);
- kasutab erinevaid molekuli kujutamise viise (lihtsustatud ja tasapinnaline struktuurivalem, molekuli graafiline kujutis);
- toob näiteid õpitud ühendiklasside kohta struktuurivalemite kujul;
- määrab molekuli struktuuri põhjal aine kuuluvuse (õpitud aineklasside piires);
- hindab molekuli struktuuri vaatluse põhjal aine üldisi füüsikalisi omadusi (suhtelist lahustuvust ja keemistemperatuuri) kasutades ettekujutust vesiniksidemest jt õpitud teadmisi (nt hüdrofoobsuse ning hüdrofiilsuse mõiste);
- selgitab karboksüülhapete omadusi sidemete delokalisatsiooni kaudu;
- selgitab aine struktuuri ja keemiliste omaduste seoseid (õpitu põhjal);
- tunneb ära elektrofiilsed ja nukleofiilsed tsentrid ning mõtestab selle alusel lahti elektrofiilseid ja nukleofiilseid asendus- ning liitumis-reaktsioone lähtudes elektrofiilsuse ja nukleofiilsuse mõistest;
- võrdleb aldehüüdide (sh sahhariidide) ja karboksüülhapete redoksomadusi ning teeb järeldusi nende ainete püsivuse ja füsioloogiliste omaduste kohta;
- selgitab liitumispolümerisatsiooni ja polükondensatsiooni erinevusi;
- kujutab monomeeridest tekkivat polümeeri lõiku ja vastupidi, leiab polümeerilõigust elementaarlülid ning vastavad lähteained;
- hindab materjali hüdrofoobsust/hüdrofiilsust, lähtudes polümeeri struktuurist, ning teeb järeldusi selle materjali hügieeniliste jm praktiliste omaduste kohta;
- selgitab käsitletud polüestrite ja polüamiidide omadusi nende kasutamise seisukohast ning võrdluses looduslike materjalidega;
- selgitab õpitud biomolekulide rolli organismide ehituses ja talitluses, samuti inimese toitumises;
- selgitab aminohapete ja rasvhapete liigitamist asendamatuteks ning asendatavateks hapeteks;
- võtab põhjendatud seisukoha toiduainete toiteväärtuse ning tervislikkuse kohta, lähtudes nende koostisest;
- selgitab looduslike ja sünteetiliste tekstiilitoodete erinevusi hügieeni seisukohast;
- selgitab sünteetiliste pesuainete omadusi, võrreldes neid seebiga ja omavahel;
- selgitab kasutatavamate pesemisvahendite koostist, pidades silmas majanduslikke ja keskkonnaga seotud aspekte;
- arutleb nafta ja kütuste poliitilise hetkeseisu üle maailmas, tuginedes teadmistele nafta tootmisest ja töötlemisest ning naftasaaduste kasutamisest;
- selgitab kütuste, sh autokütuste erinevusi koostise, efektiivsuse, keskkonnaohtlikkuse jne seisukohast;
- analüüsib nafta kui tooraine rolli orgaaniliste ühendite tootmisel selgitab keemiatoodete, sh ravimite hinna kujunemist.
|
Hindamisviis |
|
Kursusehinde moodustavad: kontrolltööd ja praktilised tööd
Kooliastmehinne moodustub viie kursusehinde alusel. |
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
|
Ants Tuulmets, „Orgaaniline keemia. Õpik gümnaasiumile” ,
AS Bit 2002
Martin Saar „Orgaanilised ained. Töövihik gümnaasiumile” III osa, Maurus, 2015 |
Vastutav õppetool |
|
loodusained |
Kursuse väljund |
|
ettevalmistus suunaeksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel |