Orgaaniline keemia II

Kursuse kood K3 (riikliku õppekava ja kooli valitud kohustuslik kursus)
Valdkond loodusained
Kursuse nimetus Orgaaniline keemia II
Eelduskursused Orgaaniline keemia I kursus
Lõimumine Matemaatika: geomeetria, protsentarvutus, jooniste ja diagrammide analüüs Bioloogia: süsinikuühendite mitmekesisus, toitumine, käärimine, toitained; Keskkonnakaitse: keemiatööstusega seotud probleemid
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
kontakttunnid, 3 praktilist tööd
Õpetamise aeg 11. klass 1. kursus
Kursuse eesmärgid Õpilane:

  • tunneb huvi keemia ja teiste loodusteaduste vastu, mõistab keemia tähtsust ühiskonna arengus, tänapäeva tehnoloogias ja igapäevaelus ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
  • arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ja süsteemset mõtlemist ning lahendab keemiaprobleeme teadusmeetodil, rakendades süsteemset loogilist mõtlemist, analüüsi- ja järelduste tegemise oskust ning loovust;
  • kasutab keemiainfo leidmiseks erinevaid teabeallikaid, analüüsib saadud teavet ning hindab seda kriitiliselt;
  • kujundab keemias ja teistes loodusainetes õpitu põhjal tervikliku loodusteadusliku maailmapildi, on omandanud süsteemse ülevaate keemia põhimõistetest ja keemiliste protsesside seaduspärasustest ning kasutab korrektselt keemia sõnavara;
  • rakendab omandatud eksperimentaalse töö oskusi ning kasutab säästlikult ja ohutult keemilisi reaktiive nii keemialaboris kui ka igapäevaelus;
  • langetab kompetentseid otsuseid, tuginedes teaduslikele, majanduslikele, eetilis-moraalsetele seisukohtadele ja õigusaktidele, ning hindab oma tegevuse võimalikke tagajärgi;
  • suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning väärtustab tervislikku ja säästvat eluviisi;
  • on omandanud ülevaate keemiaga seotud elukutsetest ning kasutab keemias omandatud teadmisi ja oskusi karjääri planeerides.
Kursuse lühikirjeldus Karbonüülühendid: aldehüüdide ja ketoonide struktuur; polaarne kaksikside, selle reaktsioonid; aldehüüdide redoksomadused; karboksüülhapete struktuur, omadused ja liigid.

Estrid ja amiidid: estrite hüdrolüüs; rasvad, nende bioloogiline tähtsus; cis/trans-isomeeria; transhapped; seep ja sünteetilised pesemisvahendid; aminohapped; valgud, nende bioloogiline tähtsus.

Polümeeride keemia: põhimõtted, polüalkeenid, kautšuk, polüestrid, polüamiidid, silikoonid.

Sahhariidid: mõiste ja liigitus, bioloogiline tähtsus; tselluloosi tüüpi materjalid (puuvill jt).

Kütused ja nafta: nafta ja maailm; nafta töötlemine; autokütused; alternatiivkütused.

Orgaaniline keemiatööstus: selle kujunemine ja roll tänapäeval; tee toorainest keemiatooteni ning selle hinna kujunemine; keemiatööstuse seos keskkonna, majanduse ja poliitikaga.

Üldistav osa: orgaaniliste ühendite klassifitseerimine ja nende nomenklatuurid; struktuuriteooria põhimõtete formuleerimine; happed ja alused; katalüüs.

Kursuse õpitulemused Kursuse läbinud õpilane

  • rakendab süstemaatilise nomenklatuuri põhimõtteid (koostab valemi põhjal nimetuse ja nimetuse põhjal struktuurivalemi);
  • kasutab erinevaid molekuli kujutamise viise (lihtsustatud ja tasapinnaline struktuurivalem, molekuli graafiline kujutis);
  • toob näiteid õpitud ühendiklasside kohta struktuurivalemite kujul;
  • määrab molekuli struktuuri põhjal aine kuuluvuse (õpitud aineklasside piires);
  • hindab molekuli struktuuri vaatluse põhjal aine üldisi füüsikalisi omadusi (suhtelist lahustuvust ja keemistemperatuuri) kasutades ettekujutust vesiniksidemest jt õpitud teadmisi (nt hüdrofoobsuse ning hüdrofiilsuse mõiste);
  • selgitab karboksüülhapete omadusi sidemete delokalisatsiooni kaudu;
  • selgitab aine struktuuri ja keemiliste omaduste seoseid (õpitu põhjal);
  • tunneb ära elektrofiilsed ja nukleofiilsed tsentrid ning mõtestab selle alusel lahti elektrofiilseid ja nukleofiilseid asendus- ning liitumis-reaktsioone lähtudes elektrofiilsuse ja nukleofiilsuse mõistest;
  • võrdleb aldehüüdide (sh sahhariidide) ja karboksüülhapete redoksomadusi ning teeb järeldusi nende ainete püsivuse ja füsioloogiliste omaduste kohta;
  • selgitab liitumispolümerisatsiooni ja polükondensatsiooni erinevusi;
  • kujutab monomeeridest tekkivat polümeeri lõiku ja vastupidi, leiab polümeerilõigust elementaarlülid ning vastavad lähteained;
  • hindab materjali hüdrofoobsust/hüdrofiilsust, lähtudes polümeeri struktuurist, ning teeb järeldusi selle materjali hügieeniliste jm praktiliste omaduste kohta;
  • selgitab käsitletud polüestrite ja polüamiidide omadusi nende kasutamise seisukohast ning võrdluses looduslike materjalidega;
  • selgitab õpitud biomolekulide rolli organismide ehituses ja talitluses, samuti inimese toitumises;
  • selgitab aminohapete ja rasvhapete liigitamist asendamatuteks ning asendatavateks hapeteks;
  • võtab põhjendatud seisukoha toiduainete toiteväärtuse ning tervislikkuse kohta, lähtudes nende koostisest;
  • selgitab looduslike ja sünteetiliste tekstiilitoodete erinevusi hügieeni seisukohast;
  • selgitab sünteetiliste pesuainete omadusi, võrreldes neid seebiga ja omavahel;
  • selgitab kasutatavamate pesemisvahendite koostist, pidades silmas majanduslikke ja keskkonnaga seotud aspekte;
  • arutleb nafta ja kütuste poliitilise hetkeseisu üle maailmas, tuginedes teadmistele nafta tootmisest ja töötlemisest ning naftasaaduste kasutamisest;
  • selgitab kütuste, sh autokütuste erinevusi koostise, efektiivsuse, keskkonnaohtlikkuse jne seisukohast;
  • analüüsib nafta kui tooraine rolli orgaaniliste ühendite tootmisel selgitab keemiatoodete, sh ravimite hinna kujunemist.
Hindamisviis Kursusehinde moodustavad: kontrolltööd ja praktilised tööd
Kooliastmehinne moodustub viie kursusehinde alusel.
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
Ants Tuulmets, „Orgaaniline keemia. Õpik gümnaasiumile” ,
AS Bit 2002
Martin Saar „Orgaanilised ained. Töövihik gümnaasiumile” III osa, Maurus, 2015
Vastutav õppetool loodusained
Kursuse väljund ettevalmistus suunaeksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel