Orgaaniline keemia I

Kursuse kood K2 (riikliku õppekava ja kooli valitud kohustuslik kursus)
Valdkond loodusained
Kursuse nimetus Orgaaniline keemia I
Eelduskursused Üldine keemia I ja II kursus
Lõimumine ajalugu: orgaanilise keemia ajalugu; matemaatika: geomeetria, protsentarvutus, jooniste ja diagrammide analüüs; terviseõpetus: alkoholism ja narkomaania; keskkonnakaitse: freoonid
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
kontakttunnid, 3 praktilist tööd
Õpetamise aeg 10. klass 3. kursus
Kursuse eesmärgid Õpilane:

  • tunneb huvi keemia ja teiste loodusteaduste vastu, mõistab keemia tähtsust ühiskonna arengus, tänapäeva tehnoloogias ja igapäevaelus ning on motiveeritud elukestvaks õppeks;
  • arendab loodusteaduste- ja tehnoloogiaalast kirjaoskust, loovust ja süsteemset mõtlemist ning lahendab keemiaprobleeme teadusmeetodil, rakendades süsteemset loogilist mõtlemist, analüüsi- ja järelduste tegemise oskust ning loovust;
  • kasutab keemiainfo leidmiseks erinevaid teabeallikaid, analüüsib saadud teavet ning hindab seda kriitiliselt;
  • kujundab keemias ja teistes loodusainetes õpitu põhjal tervikliku loodusteadusliku maailmapildi, on omandanud süsteemse ülevaate keemia põhimõistetest ja keemiliste protsesside seaduspärasustest ning kasutab korrektselt keemia sõnavara;
  • rakendab omandatud eksperimentaalse töö oskusi ning kasutab säästlikult ja ohutult keemilisi reaktiive nii keemialaboris kui ka igapäevaelus;
  • langetab kompetentseid otsuseid, tuginedes teaduslikele, majanduslikele, eetilis-moraalsetele seisukohtadele ja õigusaktidele, ning hindab oma tegevuse võimalikke tagajärgi;
  • suhtub vastutustundlikult elukeskkonda ning väärtustab tervislikku ja säästvat eluviisi;
  • on omandanud ülevaate keemiaga seotud elukutsetest ning kasutab keemias omandatud teadmisi ja oskusi karjääri planeerides.
Kursuse lühikirjeldus Sissejuhatus ja alkaanid: süsiniku aatomi ehitus ja valentsmudelid; süsinikahel, isomeeria, struktuurivalemid, nomenklatuur; süsinikuühendite omaduste ja struktuuri vaheline seos; orgaaniliste ainete oksüdeerumine; radikaalmehhanismiga reaktsioonid; alkaanid olmes ja tehnikas.

Polaarse üksiksidemega süsinikuühendid (halogenoalkaanid, alkoholid, amiinid): asendusrühm; polaarne side, osalaengud, polaarse sideme katkemine; nukleofiil ja elektrofiil; nukleofiilne asendusreaktsioon; halogeenühenditega seotud keskkonnaprobleemid; alkoholide struktuur ja omadused; funktsionaalrühm; struktuuri- ja asendiisomeeria; alkohol kui hape; vesinikside; eetrite määratlemine; alküülamiinide struktuur ja omadused; amiin kui alus.

Mittepolaarse üksiksidemega süsinikuühendid: küllastumatuse mõiste, alkeenid ja alküünid; kaksiksideme nukleofiilsus ja elektrofiilne liitumine kaksiksidemele; areenid ja aromaatsus; areenide elektrofiilsed asendusreaktsioonid; fenoolid, nende erinevus alkoholidest; delokalisatsioon; aromaatsete ühendite keskkonnaohtlikkus; alkaloididega (narkootikumidega) seotud probleemid.

Kursuse õpitulemused Kursuse läbinud õpilane:

  • rakendab süstemaatilise nomenklatuuri põhimõtteid (koostab valemi põhjal nimetuse ja nimetuse põhjal struktuurivalemi);
  • kasutab erinevaid molekuli kujutamise viise (lihtsustatud ja tasapinnaline struktuurivalem, molekuli graafiline kujutis);
  • toob näiteid õpitud ühendiklasside kohta struktuurivalemite kujul;
  • määrab molekuli struktuuri põhjal aine kuuluvuse (õpitud aineklasside piires);
  • hindab molekuli struktuuri vaatluse põhjal aine üldisi füüsikalisi omadusi (suhtelist lahustuvust ja keemistemperatuuri) kasutades ettekujutust vesiniksidemest jt õpitud teadmisi (nt hüdrofoobsuse ning hüdrofiilsuse mõiste);
  • selgitab aine struktuuri ja keemiliste omaduste seoseid (õpitu põhjal);
  • selgitab ning võrdleb gaasiliste, vedelate ja tahkete (orgaaniliste) materjalide põlemist ning sellega kaasneda võivaid ohtusid.
  • seostab aluselisust võimega siduda prootonit ning happelisust võimega loovutada prooton;
  • selgitab, mis on radikaal ja radikaalreaktsioonid;
  • tunneb ära elektrofiilsed ja nukleofiilsed tsentrid ning mõtestab selle alusel lahti elektrofiilseid ja nukleofiilseid asendus- ning liitumis-reaktsioone lähtudes elektrofiilsuse ja nukleofiilsuse mõistest;
  • selgitab aromaatsete ühendite, sh fenoolide ja aromaatsete amiinide omadusi sidemete delokalisatsiooni kaudu.
  • võrdleb alkoholide ja fenoolide redoksomadusi ning teeb järeldusi nende ainete püsivuse ja füsioloogiliste omaduste kohta;
  • selgitab alkoholijoobega seotud keemilisi protsesse ja nähtusi ning sellest põhjustatud sotsiaalseid probleeme;
  • selgitab halogeeniühendite, fenoolide jt saasteainete toimet keskkonnale ning inimesele.
Hindamisviis Kursusehinde moodustavad: kontrolltööd ja praktilised tööd.
Kooliastmehinne moodustub viie kursusehinde alusel.
Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
Ants Tuulmets, „Orgaaniline keemia. Õpik gümnaasiumile” AS Bit 2002
Martin Saar „Orgaanilised ained. Töövihik gümnaasiumile” III osa, Maurus, 2015
Vastutav õppetool loodusained
Kursuse väljund ettevalmistus suunaeksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel