Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine

Kursuse kood KI1 (riikliku õppekava kursus)
Valdkond Humanitaarained
Kursuse nimetus Kirjandusteose analüüs ja tõlgendamine
Eelduskursused
Lõimumine Ajalugu, muusikaajalugu, kunstiajalugu
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
Kontakttunnid, iseseisvad tööd (uuringud, analüüsid jmt), õppekäigud (muuseum, teater jmt)
Õpetamise aeg Kord kolme aasta jooksul (aineõpetajal on võimalus kursuste järjekorda muuta)
Kursuse eesmärgid
  1. Selgitada õpilastele kirjanduse kui sõnakunsti olemust, näidates, kuidas kasutatakse rikkalikke keelevahendeid tähenduslike ning esteetiliselt nauditavate tekstide loomiseks.
  2. Tegeleda erinevate lugemismudelite ja tõlgendusviisidega.
  3. Avastada ja kirjeldada kunstilise teksti poeetikat, näidata kirjutamise eri võimalusi, analüüsida ning tõlgendada konkreetseid proosa- ja luuletekste, näidata eepika ja lüürika väljendusvahendeid.
  4. Kursuse käigus omandab õpilane tekstianalüüsi võttestiku, mida laiendavalt ja süvendavalt kasutatakse ka järgmiste kursuste käigus.
Kursuse lühikirjeldus I Kirjanduse olemus ja roll

II Lugejakeskne lähenemine kirjandusele

III Autorikeskne lähenemine kirjandusele

IV Tekstikeskne lähenemine kirjandusele. Proosateksti analüüs ja tõlgendamine

V Tekstikeskne lähenemine kirjandusele. Luuleteksti analüüs ja tõlgendamine

Käsitletavate autorite valik

August Gailit, Mehis Heinsaar, Ernest Hemingway, Hermann Hesse, Erich Maria Remarque, Jerome David Salinger, Juhan Smuul, Anton Hansen Tammsaare, Mats Traat, Anton Tšehhov, Friedebert Tuglas, Mati Unt, Peet Vallak, Oscar Wilde, Virginia Woolf, Tõnu Õnnepalu jt

Mõisted: allegooria, alltekst, allusioon, anagramm, autobiograafia, eepika, ellips, epiteet, faabula, grotesk, iroonia, isikustamine, kalambuur, keeleluule, kõlasümboolika, luule, lüürika, lüüriline mina, memuaarid, metafoor, metonüümia, miljöö, motiiv, moto, narratiiv, omaeluloolisus, paroodia, piltluule, proosa, päevik, refrään, reisikiri, retooriline küsimus, riim, rütm, sarkasm, siire, sisemonoloog, stroof, sümbol, süžee, teema, travestia, vaatepunkt, võrdlus, värsimõõt.

Kursuse õpitulemused Kursuse lõpetaja:

  • on tuttav käsitletud kirjanike loomingulooga, mõistab nende loomingu tähtsust kultuuri- ja kirjandusloos ning iseloomustab autorite stiili;
  • analüüsib ja tõlgendab loetud proosateoste sisu- ja vormivõtteid: nimetab teema, sõnastab probleemi ning peamõtte, iseloomustab tegevusaega ja -kohta, jutustaja vaatepunkti, tegelaste suhteid, olustikku, sündmustikku ning kompositsiooni;
  • analüüsib ja tõlgendab loetud luuletuste sisu ja vormivõtteid: nimetab teema ning põhimotiivid, iseloomustab vaatepunkti, kujundi- ja keelekasutust, riimi, rütmi ja salmilisust, kirjeldab meeleolu ning sõnastab mõtte;
  • hindab käsitletavate kirjandusteoste humaanseid väärtusi, märkab teostes peituvaid eetilisi ja esteetilisi väärtusi, suhestab oma ja kirjandusteose väärtuste maailma, põhjendab oma kirjanduslikke eelistusi ja lugemiskogemusi;
  • on läbi lugenud ja analüüsinud ettenähtud proosateosed, luulevalimikud ning seonduvad kirjanduslikud artiklid.
Hindamisviis Koondhinde moodustavad: kontrolltööd, lugemiskontrollid, analüüsitööd, suulised diskussioonid/ettekanded, kirjandid ning loovtööd. Aineõpetaja määrab oma ainekaardis kindlaks vastavate tööde arvu ning hinde kujunemise viisi.

Kooliastmehinne kujuneb viie riikliku ja ühe kooli valitud kohustusliku kursuse põhjal.

Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
Uuele õppekavale vastavad õpikud ning töövihikud.
Kirjanduse kõnetus. Gümnaasiumiõpik. Sirje Nootre. Avita 2004
Kirjanduse kõnetus. Töövihik I-II
Kirjanduse kõnetus. Õpetajaraamat.
Mis on mis kirjanduses. Kirjandusterminite leksikon gümnaasiumile. Reet Neithal. Koolibri 1999.
Poeetika. Gümnaasiumiõpik. Arne Merilai, Anneli Saro, Epp Annus. Tartu Ülikooli Kirjastus 2003.
Vanem eesti kirjandus. Gümnaasiumi kirjandusõpik. Luule Epner, Kristi Metste, Sirje Olesk. Koolibri 2005.
20. sajandi I poole eesti kirjandus. Gümnaasiumi kirjandusõpik. Epp Annus, Luule Epner, Ele Süvalepp. Koolibri 2006.
XX sajandi kirjanikke. Avita 2003.
Kirjandusleksikonid ning terminoloogiasõnaraamatud.

Valikkirjandus, mille täpsustatud nimekirja koostab aineõpetaja lähtuvalt riikliku ainekava valikutest.

Kirjandusportaalid ning internetiväljaanded:
Eesti kirjanike teosed veebis
Eesti rahvaluule andmebaasid
Raamatumaailm
Kultuurikirjutised
Eesti kirjanike muuseumide ühisportaal

Vastutav õppetool humanitaarainete õppetool
Kursuse väljund Peamine väljund on kirjanduse rolli ja väärtuse mõistmine, mis aitab kaasa ühiskonna ja kultuuri sügavamale vastuvõtule ning inimelu mõistmisele.

Lisaväljundid: kirjandusolümpiaadid, esseekonkursid, kirjanduslikud projektid.

Viimati uuendatud: 20.01.2018