Inimeseõpetus 6. klass
Mina ja suhtlemine, positiivne mõtlemine
- Enesesse uskumine. Enesehinnang. Eneseanalüüs. Enesekontroll.
- Oma väärtuste selgitamine. Positiivne mõtlemine. Positiivsed jooned ja omadused endas ning teistes.
- Õpitulemused
- analüüsib enda iseloomujooni ja omadusi, väärtustades positiivseid jooni ja omadusi;
- mõistab, mis mõjutab enesehinnangut ning kuidas see kujuneb;
- mõistab enesekontrolli olemust ning demonstreerib õpisituatsioonis oma käitumise kontrolli, saades hakkama vihaga ja teiste emotsioonidega;
- oskab suheldes enda kohta tagasisidet anda ja teistelt seda vastu võtta;
- oskab selgitada ja põhjendada oma väärtusi seoses eneseanalüüsiga;
- nimetab ja väärtustab enda ning teiste positiivseid omadusi;
- väärtustab positiivset mõtlemist.
Suhtlemine teistega
- Minu ja teiste vajadused. Vajaduste hierarhia.
- Suhtlemise komponendid.
- Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlemine.
- Aktiivne kuulamine.
- Kehtestav, agressiivne ja alistuv käitumine.
- „Ei” ütlemine seoses ennast ja teisi kahjustava käitumisega.
- Suhtlemine ja viisakus.
- Koostöö:
- inglise keel: mina ja teised; igapäevaelu
- käsitöö ja kodundus
- tehnoloogiaõpetus: projektitööd
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- tunneb ära enda ja teiste inimeste põhilised vajadused ning teadvustab neid;
- teab suhtlemise olemust ning väärtustab tõhusate suhtlusoskuste vajalikkust;
- eristab verbaalset ja mitteverbaalset suhtlemist;
- kirjeldab erinevaid mitteverbaalseid suhtlusvahendeid ning nende mõju verbaalsele suhtlemisele;
- demonstreerib õpisituatsioonis aktiivse kuulamise võtteid;
- mõistab eneseavamise mõju suhtlemisele;
- demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas väljendada oma tundeid verbaalselt, säilitades ja tugevdades suhteid;
- teadvustab eelarvamuste mõju suhtlemisele igapäevaelus ja toob selle kohta näiteid;
- eristab ning kirjeldab kehtestavat, agressiivset ja alistuvat käitumist ning mõistab nende käitumiste mõju suhetele;
- teab, et „ei” ütlemine on oma õiguste eest seismine, ning oskab partnerit arvestavalt öelda „ei” ennast ja teisi kahjustava käitumise korral;
- väärtustab positiivset suhtumist endasse ja teistesse.
Suhted teistega
- Tõhusad sotsiaalsed oskused: üksteise aitamine, jagamine, koostöö ja hoolitsemine.
- Sallivus enda ja teiste vastu. Kaaslaste mõju ja surve.
- Erinevuste ja mitmekesisuse väärtustamine.
- Koostöö:
- inglise keel: riigid ja nende kultuurid
- Koostöö:
- Õpitulemused:
- kirjeldab tõhusate sotsiaalsete oskuste (üksteise aitamise, jagamise, koostöö ja hoolitsemise) toimimist igapäevaelus;
- oskab abi pakkuda ning teistelt abi vastu võtta;
- väärtustab hoolivust, sallivust, koostööd ja üksteise abistamist;
- eristab inimeste erinevaid rolle suhetes ning nende muutuvat iseloomu;
- demonstreerib õpisituatsioonis oskust näha olukorda teise isiku vaatenurgast;
- tähtsustab oskust panna end teise inimese olukorda ja mõista tema tundeid ning väärtustab empaatilist suhtlemist;
- väärtustab sõprust kui vastastikuse usalduse ja toetuse allikat;
- kirjeldab kaaslaste rühma arvamuste, valikute ja käitumise mõju ning surve tagajärgi;
- mõistab individuaalseid erinevusi ning teadvustab soolisi erinevusi ja inimeste erivajadusi.
Konflikid
- Konfliktide olemus ja põhjused. Tõhusad ja mittetõhusad konfliktide lahendamise teed.
- Läbirääkimiste pidamine.
- Õpitulemused:
- selgitab konflikti häid ja halbu külgi ning aktsepteerib konflikte kui osa elust;
- teab, eristab ja kirjeldab efektiivseid ning mitteefektiivseid konflikti lahendamise viise;
- kasutab õpisituatsioonis konflikte lahendades tõhusaid teid ning väärtustab neid.
Otsustamine ja probleemilahendus
- Otsustamine ja probleemide lahendamine.
- Erinevate käitumisviiside leidmine probleeme lahendades.
- Tagajärgedest mõtlemine.
- Õpitulemused:
- teab ja oskab õpisituatsioonis otsuseid langetades leida erinevaid lahendusviise;
- kirjeldab otsustades erinevate lahendusviiside puudusi ja eeliseid;
- mõistab otsustades lahendusviiside lühi- ja pikaajalisi tagajärgi;
- selgitab ja kirjeldab eri situatsioonidesse sobiva parima käitumisviisi valikut;
- väärtustab otsuseid langetades vastutust.