Bioloogia IV kursus
Kursuse kood | B4 (riikliku õppekava kursus) | |
Valdkond | bioloogia | |
Kursuse nimetus | Bioloogia IV kursus | |
Eelduskursused | Bioloogia III kursus | |
Lõimumine | füüsika, keemia: molekulide ergastumine, vee fotolüüs, potentsiaalide vahe, laetud osakeste liikumine, rõhk;
kehaline kasvatus: mõõdavad EKG, kopsude tööd (Vernier) rahuolekus ja füüsilise koormuse järel; inglise keel: mõistavad inglisekeelsete animatsioonide sisu. |
|
Õppetöö korraldus (eeldus 35 tundi) |
kontakttunnid, praktilised tööd, iseseisvad tööd (e-õppe keskkonnas) | |
Õpetamise aeg | 12. klass | |
Kursuse eesmärgid |
|
|
Kursuse lühikirjeldus koos õpitulemustega | Organismide energiavajadus
Energia saamise viisid autotroofsetel ja heterotroofsetel organismidel. Organismi üldine aine- ja energiavahetus. ATP universaalsus energia salvestamises ja ülekandes. Hingamine kui organismi varustamine energiaga. Hingamise etappideks vajalikud tingimused ja tulemused. Aeroobne ja anaeroobne hingamine. Käärimine kui anaeroobne hingamine, selle rakenduslik tähtsus. Fotosünteesi eesmärk ja tulemus. Üldülevaade fotosünteesi valgus- ja pimedusstaadiumist ning neid mõjutavatest teguritest. Fotosünteesi tähtsus taimedele, teistele organismidele ning biosfäärile. Praktilised tööd ja IKT rakendamine: hingamise tulemuslikkust mõjutavate tegurite uurimine praktilise töö või arvutimudeliga, fotosünteesi mõjutavate tegurite uurimine praktilise töö või arvutimudeliga. Õpitulemused:
Organismide areng Suguline ja mittesuguline paljunemine. Kehaväline ja kehasisene viljastumine eri loomarühmadel. Munaraku viljastumine naise organismis. Erinevate rasestumisvastaste vahendite toime ja tulemuslikkuse võrdlus. Suguhaigustesse nakatumise viisid ning haiguste vältimine. Inimese sünnieelses arengus toimuvad muutused, sünnitus. Lootejärgse arengu etapid selgroogsetel loomadel. Organismide eluiga mõjutavad tegurid. Inimese vananemisega kaasnevad muutused ja surm. Praktilised tööd ja IKT rakendamine: uurimuslik töö keskkonnategurite mõjust pärmseente kasvule. Õpitulemused:
Inimese talitluse regulatsioon Inimese närvisüsteemi üldine ehitus ja talitlus. Närviimpulsi moodustumist ja levikut mõjutavad tegurid. Keemilise sünapsi ehitus ning närviimpulsi ülekanne. Refleksikaar ning erutuse ülekanne lihasesse. Närviimpulsside toime lihaskoele ja selle regulatsioon. Peaaju eri osade ülesanded. Kaasasündinud ja omandatud refleksid. Inimese närvisüsteemiga seotud levinumad puuded ja haigused ning närvisüsteemi kahjustavad tegurid. Elundkondade talitluse neuraalne ja humoraalne regulatsioon. Inimese sisekeskkonna stabiilsuse tagamise mehhanismid. Ülevaade inimorganismi kaitsemehhanismidest, immuunsüsteemist ja levinumatest häiretest. Seede-, eritus- ja hingamiselundkonna talitlus vere püsiva koostise tagamisel. Inimese energiavajadus ning termoregulatsioon. Praktilised tööd ja IKT rakendamine: närviimpulsi teket ja levikut mõjutavate tegurite uurimine arvutimudeliga, uurimuslik töö välisärritajate mõjust reaktsiooniajale, uurimuslik töö (Vernieri seadmetega) füüsilise koormuse mõjust organismi energiavajadusele (südame ja kopsude talitlusele). Õpitulemused:
|
|
Hindamisviis | kursuse hinde moodustavad: kontrolltööd, kirjalikud tööd, praktilised tööd
kooliastme hinne kujuneb viie bioloogia kursuse hinde põhjal |
|
Õppematerjalid Kirjandus (soovituslik kirjandus) |
Õpikud ja töövihikud “Bioloogia gümnaasiumile 2. osa” Avita, 2012 Materjalid kooli Moodle keskkonnas www.koolielu.ee gümnaasiumibioloogia esitlused bio.edu.ee/teadlane www.ampser.ee www.cellsalive.com bio.edu.ee/models www.johnkyrk.com www.ut.ee/mobility/jalajalg/ |
|
Vastutav õppetool | loodusained | |
Kursuse väljund | ettevalmistus koolieksamiks, uurimistööks, osalemine olümpiaadidel ja ainevõistlustel |