Bioloogia 7. klass
Sissejuhatus
- Bioloogia sisu ja seos teiste loodusteadustega
- Bioloogia kui teadus
- Bioloogiateaduste seost teiste loodusteaduste ja igapäevaeluga ning tehnoloogia
- Bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkust erinevates elukutsetes
- Koostöö:
- geograafia, füüsika: võrdlus bioloogia kui teadusega
- ajalugu: bioloogia kui teaduse arengulugu inimkonna ajaloo foonil
- Loodusteadusliku meetod etapid ja rakendamine
- Loodusteadusliku uurimustöö etapid
- Loodusteaduslike uurimistööde katsevahendid
- Loodusteadusliku uurimustöö planeerimine
- Loodusteaduslike uurimistööde vahendite kasutamine
- Klassiruumiväline õpe: läbi õppeaastat kestev uurimuslik ülesanne ühe liigi bioloogiline kirjeldamine
- Praktilised tööd ja IKT rakendamine
- Märgpreparaadi valmistamine ning erinevate objektide võrdlemine mikroskoobiga.
- Eri organismirühmade välistunnuste võrdlemine reaalsete objektide või veebist saadud info alusel
- IKT:
- http://www.cybernature.ee/herb
- http://bio.edu.ee/loomad/
- http://www.loomaaed.ee/
- http://elurikkus.ut.ee/egle.tapashk.ee/imetajad/koljud.html
- http://bio.edu.ee/taimed/
- Põhimõisted: bioloogia, loodusained, loodusteadusliku uurimustöö etapid: probleem, hüpotees, vaatlus, katse, eksperiment, küsitlus, uuringud, analüüs, tabelid, skeemid, diagrammid, järeldus; loodusteadusliku uurimustöö vahendid: luup, mikroskoop, verneri seadmed, bioloogilised kogud ja määrajad, interaktiivsed vahendid.
- Õpitulemused:
- selgitab bioloogiateaduste seost teiste loodusteaduste ja igapäevaeluga ning tehnoloogia arenguga;
- analüüsib bioloogiateadmiste ja -oskuste vajalikkust erinevates elukutsetes;
- võrdleb loomade, taimede, seente, algloomade ja bakterite välistunnuseid;
- jaotab organisme nende pildi ja kirjelduse alusel loomadeks, taimedeks ning seenteks;
- seostab eluavalduse erinevate organismirühmadega;
- teeb märgpreparaate ning kasutab neid uurides valgusmikroskoopi;
- väärtustab usaldusväärseid järeldusi tehes loodusteaduslikku meetodit.
Selgroogsete loomade koht eluslooduse süsteemis ja nende välisehituse eripära
- Eluslooduse süsteem
- Eluslooduse tutvustus
- Eluslooduse süstematiseerimine
- Loomariigile omased tunnused
- Loomariigi sisesed tunnused
- Loomariigi jaotamine selgroogseteks ja selgrootuteks
- Selgroogsete loomade välistunnuste seos keskkonnaga
- Selgroogsete loomade peamised meeleorganid orienteerumiseks elukeskkonnas.
- Selgroogsete loomade juhtivate meelte sõltuvus loomade eluviisist.
- IKT:
- http://bio.edu.ee/loomad/
- Selgroogsete loomade osa looduses ja inimtegevuses
- Erinevate selgroogsete osa looduses
- Erinevate selgroogsete loomade tähtsus inimese elus
- Selgroogsete loomade kaitse, püük, jaht
- Klassiruumiväline õpe: selgroogsete loomade elutegevuse analüüsimine ja nende mitmekesisuse kaardistamine
- Põhimõisted: elusorganismide põhitunnused, süstemaatika põhiüksused, selgroogne loom, selgrootu loom, meeleelund, elukeskkond, elupaik.
- Õpitulemused:
- seostab imetajate, lindude, roomajate, kahepaiksete ja kalade välistunnuseid nende elukeskkonnaga;
- analüüsib selgroogsete loomade erinevate meelte olulisust sõltuvalt nende elupaigast ja -viisist;
- analüüsib erinevate selgroogsete loomade osa looduses ja inimtegevuses;
- leiab ning analüüsib infot loomade kaitse, püügi ja jahi kohta;
- väärtustab selgroogsete loomade kaitsmist.
Selgroogsete loomade aine-ja energiavahetus
- Aine- ja energiavahetus
- Aine ja energiavahetus looduses
- Selgroogsete loomade toiduhankimise viiside ja seedeelundkonna eripärad
- Selgroogsete loomade hingamiselundite ehitus ja talitlus ning seos elukeskkonnaga
- Püsisoojasus ja kõigusoojasus, selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära ning seos püsi- ja kõigusoojasusega
- Ebasoodsate aastaaegade üleelamise viisid selgroogsetel loomadel
- Praktilised tööd ja IKT rakendamine: valikuliselt uurimuslik töö arvutikeskkonnas toidu või hapniku mõjust organismide elutegevusele.
- Põhimõisted: ainevahetus, hingamine, seedimine, organ, süda, suur vereringe, väike vereringe, lõpus, kops, õhukott, magu, soolestik, kloaak, püsisoojane, kõigusoojane, loomtoidulisus, taimtoidulisus, segatoidulisus, lepiskala, röövkala, röövloom, saakloom.
- Õpitulemused:
- analüüsib aine- ja energiavahetuse erinevate protsesside omavahelisi seoseid ning selgitab nende avaldumist looduses ja inimese igapäevaelus;
- seostab toidu hankimise viisi ja seedeelundkonna eripära selgroogse looma toiduobjektidega;
- selgitab erinevate selgroogsete loomade hingamiselundite talitlust;
- võrdleb hingamist kopsude, naha ning lõpuste kaudu õhk- ja vesikeskkonnas;
- võrdleb püsi- ja kõigusoojaseid organisme ning toob nende kohta näiteid;
- analüüsib selgroogsete eri rühmade südame ehituse ja vereringe eripära ning seostab neid püsi- ja kõigusoojasusega;
- võrdleb selgroogsete loomade kohastumusi püsiva kehatemperatuuri tagamisel;
- hindab ebasoodsate aastaaegade üleelamise viise selgroogsetel loomadel.
Selgroogsete loomade paljunemine ja areng
- Kehasisese ja kehavälise viljastumise ning lootelise arengu eeliseid selgroogsete loomade rühmadel.
- Põhimõisted: lahksugulisus, suguline paljunemine, munarakk, seemnerakk, viljastumine, kehasisene viljastumine, kehaväline viljastumine, haudumine, otsene areng, moondega areng.
- Õpitulemused:
- analüüsib kehasisese ja kehavälise viljastumise ning lootelise arengu eeliseid selgroogsete loomade rühmadel ning toob selle kohta näiteid;
- toob näiteid selgroogsete loomade kohta, kel esineb kehasisene või kehaväline viljastumine;
- hindab otsese ja moondega arengu olulisust ning toob selle kohta näiteid;
- võrdleb noorte selgroogsete loomade eri rühmade toitmise, kaitsmise ja õpetamise olulisust.
Taimede tunnused ja eluprotsessid
- Taimede peamised ehituslikud ja talitluslikud erinevused võrreldes selgroogsete loomadega.
- Õis-, paljasseemne-, sõnajalg- ja sammaltaimede ning vetikate välisehituse põhijooned.
- Praktilised tööd: erinevate taimerühmade määramine välitunnuste alusel
- IKT:
- http://bio.edu.ee/taimed/
- Eri taimerühmadele iseloomuliku paljunemise, kasvukoha ja leviku võrdlus.
- Klassiruumiväline õpe: erinevate taimerühmade kasvukohtade võrdlus
- Taimeraku võrdlus loomarakuga
- Taime- ja loomaraku peamiste osade ehitus ning talitlus
- Praktilised tööd: loomaraku ja taimeraku võrdlemine valgusmikroskoobiga
- Õistaimede organite ehituse ja talitluse kooskõla
- Fotosünteesi üldine kulg, selle tähtsus ja seos hingamisega
- Tõusev ja laskuv vool taimedes.
- Praktilised tööd ja IKT rakendamine: fotosünteesi mõjutavate tegurite uurimine praktilise töö või arvutimudeliga
- IKT:
- http://mudelid.5dvision.ee/
- Suguline ja mittesuguline paljunemine
- Putuk- ja tuultolmlejate taimede võrdlus, taimede kohastumus levimiseks, sh loom- ja tuulleviks.
- Seemnete idanemiseks ja taimede arenguks vajalikud tingimused.
- Praktilised tööd: seemnete idanemine erinevates kasvutingimustes
- Põhimõisted: rakk, rakukest, rakumembraan, rakutuum, mitokonder, klorofüll, kloroplast, kromoplast, vakuool, kude, õhulõhe, tõusev vool, laskuv vool, fotosüntees, anorgaaniline aine, orgaaniline aine, õis, tolmukas, emakas, tolmlemine, seeme, vili, käbi, mittesuguline paljunemine, eoseline paljunemine, eos, vegetatiivne paljunemine.
- Õpitulemused:
- võrdleb eri taimerühmadele iseloomulikku välisehitust, paljunemisviisi, kasvukohta ja levikut;
- analüüsib taimede osa looduse kui terviksüsteemi jätkusuutlikkuse tagamisel ja inimtegevuses ning toob selle kohta näiteid;
- selgitab, kuidas on teadmised taimedest vajalikud erinevate elukutsete esindajatele;
- eristab looma- ja taimerakku ning nende peamisi osi joonistel ja mikrofotodel;
- analüüsib õistaimede organite ehituse sõltuvust nende ülesannetest, taime kasvukohast ning paljunemis- ja levimisviisist; seostab taimeorganite talitlust ainete liikumisega taimes;
- koostab ja analüüsib skeeme fotosünteesi lähteainetest, lõpp-produktidest ja protsessi mõjutavatest tingimustest ning selgitab fotosünteesi osa taimede, loomade, seente ja bakterite elutegevuses;
- analüüsib sugulise ja mittesuguliste paljunemise eeliseid erinevate taimede näitel, võrdleb erinevaid paljunemis-, tolmlemis- ja levimisviise ning toob nende kohta näiteid;
- suhtub taimedesse kui elusorganismidesse vastutustundlikult
Seente tunnused ja eluprotsessid
- Seente välisehituse ja peamiste talitluste võrdlus taimede ja loomadega
- Seente välisehituse mitmekesisus tavalisemate kott- ja kandseente näitel.
- Seente paljunemine eoste ja pungumise teel.
- Toitumine surnud ja elusatest organismidest, parasitism ja sümbioos.
- Eoste levimisviisid ja idanemiseks vajalikud tingimused.
- Käärimiseks vajalikud tingimused.
- Inimeste ja taimede nakatumine seenhaigustesse ning selle vältimine.
- Praktilised tööd ja IKT rakendamine
- Seente välistunnuste võrdlemine, kasutades näidisobjekte või veebipõhiseid õppematerjale.
- Seente ehituse uurimine mikroskoobiga.
- Uurimuslik töö hallitus- või pärmseente arengut mõjutavate tegurite leidmiseks.
- IKT:
- http://lemill.net/community/mongol/collections/seened
- Klassiruumiväline õpe: uurimuslik pikemajaline tegevus (vahtra pigilaiksuse leviku analüüs)
- Samblikud kui seente ja vetikate kooseluvorm.
- Samblike mitmekesisus, nende erinevad kasvuvormid ja kasvukohad.
- Samblike toitumise eripära, uute kasvukohtade esmaasustamine
- Seente ja samblike osa looduses ning inimtegevuses.
- Praktilised tööd ja IKT rakendamine: praktiline töö või arvutimudeli kasutamine õhu saastatuse hindamiseks samblike leviku alusel.
- IKT:
- http://mudelid.5dvision.ee/
- Klassiruumiväline õpe: uurimuslik pikemajaline tegevus (õhu saastuse hindamine samblike leviku alusel
- Põhimõisted: ainurakne, hulkrakne, käärimine, pungumine, sümbioos, mükoriisa.
- Õpitulemused:
- võrdleb seeni taimede ja selgroogsete loomadega;
- iseloomustab seente ehituslikku ja talitluslikku mitmekesisust ning toob selle kohta näiteid
- selgitab seente ja samblike paljunemise viise ning arenguks vajalikke tingimusi;
- analüüsib parasiitluse ja sümbioosi osa looduses;
- selgitab samblikke moodustavate seente ja vetikate vastasmõju;
- põhjendab, miks samblikud saavad asustada kasvukohti, kus taimed ei kasva;
- analüüsib seente ja samblike osa looduses ja inimtegevuses ning toob selle kohta näiteid;
- väärtustab seeni ja samblikke eluslooduse oluliste osadena.