Uurimistöö alused I

Kursuse kood UT1 (kooli valitud kohustuslik kursus)
Valdkond valdkondade ülene
Kursuse nimetus Uurimistöö alused I kursus
Eelduskursused Informaatika gümnaasiumis. Arvuti kasutamine uurimistöös (10. klass)
Lõimumine eesti keel – praktiline eesti keel II; matemaatika – tõenäosus ja statistika; geograafia – I kursus Rahvastik ja majandus – teabeallikate kasutamine ja teabe analüüs; II Maa kui süsteem – loodusteaduslikud uurimismeetodid, teabeallikate kasutamine ja teabe analüüs; III Loodusvarad ja nende kasutamine – teabeallikate kasutamine ja teabe analüüs, loodusteaduslik kirjaoskus; inglise keel – inglise keel V kursus
Õppetöö korraldus
(eeldus 35 tundi)
kuni kolm auditoorset loengut, iseseisev töö õpikeskkonnas Moodle, kaks kollokviumi, iseseisev töö koostöös juhendajaga
Õpetamise aeg 10. klassi IV veerand – 11. klassi I poolaasta
Kursuse eesmärgid Kursusega taotletakse, et õpilane:

  • püstitab eesmärke, sõnastab hüpoteesi, võtab vastutust püstitatu elluviimisel;
  • planeerib ja viib läbi uuringuid;
  • planeerib uurimistöö koostamise protsessi;
  • arendab loovust ja süsteemset mõtlemist;
  • kasutab erinevaid teabeallikaid ja hindab kriitiliselt neis sisalduvat informatsiooni;
  • saab ülevaate ja kogemuse andmete kogumise, töötlemise ning analüüsimeetoditest.
Kursuse lühikirjeldus Kursus annab algteadmised teadusliku uurimistöö olemusest, meetoditest, etappidest, struktuurist, vormistamisest ning kaitsmisest. Kuni 1/3 kursuse mahust moodustavad kuni kolm auditoorsed loengud ja kaks kollokviumi ning iseseisev töö õpikeskkonnas Moodle, mille jooksul käsitletakse eelpool nimetatud teemasid ja antakse ülevaade uurimistöö koostamise hetkeseisust. Vähemalt 2/3 kursusest moodustab individuaalõppe vorm, mille käigus õpilane alustab koostöös juhendajaga vabalt valitud ainevaldkonnas uurimistöö koostamist.

Uurimistöö on eelkõige protsess ja töömeetod, mille käigus analüüsitakse uuritavat probleemi süstematiseeritud ja asjakohaselt struktureeritud viisil. Töö koostamisel tuleb järgida teaduslikkust tagavaid nõudeid. Uurimistöö teema peab olema aktuaalne ja töö sisu üheselt arusaadav. Järgida tuleb selektiivsuse, süsteemsuse, täpsuse ja objektiivsuse põhimõtteid. Autor peab kriitiliselt käsitlema nii enda kui ka olemasolevaid seisukohti ning kõik esitatud väited peavad olema argumenteeritud ning toetuma faktidele.

Uurimistöö on uurimisprotsessi konkreetne tulemus ehk kirjalik aruanne, mis kajastab õpilase oskust iseseisvalt mõelda ja sisaldab õpilase oma seisukohti.

Kursuse täitmine eeldab:

  1. eelneva lennu uurimistööde kaitsmisel osalemist ja selle analüüsi;
  2. teema ja juhendaja valikut;
  3. järjepidev juhindumine õpikeskkonna Moodle toodud juhend-materjalidest;
  4. uurimistöö ajakava koostamist ja selle täitmist;
  5. valitud uurimistöö jaoks vajaliku taustmaterjali kogumine ja analüüsimine ning süstematiseerimine;
  6. õppeülesande “Test” täitmine õpikeskkonnas Moodle;
  7. uurimusliku tegevuse planeerimine ja korraldamine;
  8. uurimistöö käigust ülevaate esitamine I (esitlus) ja II kollokviumil (valmiva uurimistöö faili tutvustus).
Kursuse õpitulemused Õpilane:

  • tunneb uurimistöö koostamise metoodikat ja viib iseseisvalt läbi uurimistöö;
  • orienteerub valitud ainevaldkonnaalases kirjanduses, leiab vajaliku informatsiooni ja analüüsib seda kriitiliselt;
  • tunneb erinevaid uurimistööks vajalike lähteandmete kogumismeetodeid (vaatlus, eksperiment, küsitlus, kogemuste üldistamine jt);
  • kasutab andmete töötlemiseks erinevaid meetodeid (keskmiste arvutamine, korrelatsioon jt);
  • analüüsib uurimistulemusi erinevate meetoditega (võrdlemine, reastamine, analüüs, süntees, üldistamine jt).
Hindamisviis Kursusehinne A – arvestatud kujuneb:

  • kursuse täitmiseks vajalike eelduste punktide 1-8 täitmise järel;
  • kursuse koordinaatori hinnang kursuse protsessis osalemise kohta;
  • tagasiside põhjal kollokviumil I ja II osalemise ning nõutud ülevaadete esitamise alusel;
  • e-ülesannete täitmise alusel.

Kooliastmehinne kujuneb uurimistöö aluste I ja II kursuse hinde alusel ning ühtlasi on ka gümnaasiumi lõputunnistusele kantava uurimistöö hinne.

Õppematerjalid
Kirjandus (soovituslik kirjandus)
Õpikeskkonnas Moodle on järgmised materjalid:

  • kursuse tutvustus;
  • kursuse tähtajaline tegevuskava;
  • „Uurimistöö juhend Tallinna Reaalkooli õpilastele”;
  • nõuandeid uurimistöö vormistamiseks arvutil;
  • SA Archimedese uurimistöö teemad;
  • Tallinna Reaalkooli uurimistöö teemad.

Soovituslik kirjandus:

Hirsjärvi, S., Remes, P., Sajavaara, P. (2005) Uuri ja kirjuta. Tallinn: Medicina (lk 164 – 213)
Kidron, A. (2008) Uurija käsiraamat: mis ja milleks? Kuidas? Mis meetodil?: teadus- ja rakendusuuringuist psühholoogias. Tallinn: Mondo
Laherand, M.-L. (2008) Kvalitatiivne uurimisviis. Tallinn: Infotrükk
Ghauri, P. Grønhaug, K. (2004) Äriuuringute meetodid. Praktilisi näpunäiteid. Tallinn: Külim

Vastutav õppetool loodusained
Kursuse väljund kursuse edukas sooritamine on aluseks uurimistöö lõplikuks koostamiseks, nõuetekohaseks vormistamiseks ja edukaks kaitsmiseks

Viimati muudetud: 23.01.2018