Inimeseõpetus 6. klass

Mina ja suhtlemine, positiivne mõtlemine

  • Enesesse uskumine. Enesehinnang. Eneseanalüüs. Enesekontroll.
  • Oma väärtuste selgitamine. Positiivne mõtlemine. Positiivsed jooned ja omadused endas ning teistes.
  • Õpitulemused
    • analüüsib enda iseloomujooni ja omadusi, väärtustades positiivseid jooni ja omadusi;
    • mõistab, mis mõjutab enesehinnangut ning kuidas see kujuneb;
    • mõistab enesekontrolli olemust ning demonstreerib õpisituatsioonis oma käitumise kontrolli, saades hakkama vihaga ja teiste emotsioonidega;
    • oskab suheldes enda kohta tagasisidet anda ja teistelt seda vastu võtta;
    • oskab selgitada ja põhjendada oma väärtusi seoses eneseanalüüsiga;
    • nimetab ja väärtustab enda ning teiste positiivseid omadusi;
    • väärtustab positiivset mõtlemist.

Suhtlemine teistega

  • Minu ja teiste vajadused. Vajaduste hierarhia.
  • Suhtlemise komponendid.
  • Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlemine.
  • Aktiivne kuulamine.
  • Kehtestav, agressiivne ja alistuv käitumine.
  • „Ei” ütlemine seoses ennast ja teisi kahjustava käitumisega.
  • Suhtlemine ja viisakus.
    • Koostöö:
      • inglise keel: mina ja teised; igapäevaelu
      • käsitöö ja kodundus
      • tehnoloogiaõpetus: projektitööd
  • Õpitulemused:
    • tunneb ära enda ja teiste inimeste põhilised vajadused ning teadvustab neid;
    • teab suhtlemise olemust ning väärtustab tõhusate suhtlusoskuste vajalikkust;
    • eristab verbaalset ja mitteverbaalset suhtlemist;
    • kirjeldab erinevaid mitteverbaalseid suhtlusvahendeid ning nende mõju verbaalsele suhtlemisele;
    • demonstreerib õpisituatsioonis aktiivse kuulamise võtteid;
    • mõistab eneseavamise mõju suhtlemisele;
    • demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas väljendada oma tundeid verbaalselt, säilitades ja tugevdades suhteid;
    • teadvustab eelarvamuste mõju suhtlemisele igapäevaelus ja toob selle kohta näiteid;
    • eristab ning kirjeldab kehtestavat, agressiivset ja alistuvat käitumist ning mõistab nende käitumiste mõju suhetele;
    • teab, et „ei” ütlemine on oma õiguste eest seismine, ning oskab partnerit arvestavalt öelda „ei” ennast ja teisi kahjustava käitumise korral;
    • väärtustab positiivset suhtumist endasse ja teistesse.

Suhted teistega

  • Tõhusad sotsiaalsed oskused: üksteise aitamine, jagamine, koostöö ja hoolitsemine.
  • Sallivus enda ja teiste vastu. Kaaslaste mõju ja surve.
  • Erinevuste ja mitmekesisuse väärtustamine.
    • Koostöö:
      • inglise keel: riigid ja nende kultuurid
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab tõhusate sotsiaalsete oskuste (üksteise aitamise, jagamise, koostöö ja hoolitsemise) toimimist igapäevaelus;
    • oskab abi pakkuda ning teistelt abi vastu võtta;
    • väärtustab hoolivust, sallivust, koostööd ja üksteise abistamist;
    • eristab inimeste erinevaid rolle suhetes ning nende muutuvat iseloomu;
    • demonstreerib õpisituatsioonis oskust näha olukorda teise isiku vaatenurgast;
    • tähtsustab oskust panna end teise inimese olukorda ja mõista tema tundeid ning väärtustab empaatilist suhtlemist;
    • väärtustab sõprust kui vastastikuse usalduse ja toetuse allikat;
    • kirjeldab kaaslaste rühma arvamuste, valikute ja käitumise mõju ning surve tagajärgi;
    • mõistab individuaalseid erinevusi ning teadvustab soolisi erinevusi ja inimeste erivajadusi.

Konflikid

  • Konfliktide olemus ja põhjused. Tõhusad ja mittetõhusad konfliktide lahendamise teed.
  • Läbirääkimiste pidamine.
  • Õpitulemused:
    • selgitab konflikti häid ja halbu külgi ning aktsepteerib konflikte kui osa elust;
    • teab, eristab ja kirjeldab efektiivseid ning mitteefektiivseid konflikti lahendamise viise;
    • kasutab õpisituatsioonis konflikte lahendades tõhusaid teid ning väärtustab neid.

Otsustamine ja probleemilahendus

  • Otsustamine ja probleemide lahendamine.
  • Erinevate käitumisviiside leidmine probleeme lahendades.
  • Tagajärgedest mõtlemine.
  • Õpitulemused:
    • teab ja oskab õpisituatsioonis otsuseid langetades leida erinevaid lahendusviise;
    • kirjeldab otsustades erinevate lahendusviiside puudusi ja eeliseid;
    • mõistab otsustades lahendusviiside lühi- ja pikaajalisi tagajärgi;
    • selgitab ja kirjeldab eri situatsioonidesse sobiva parima käitumisviisi valikut;
    • väärtustab otsuseid langetades vastutust.