Bioloogia 9. klass

Inimese elundkonnad

  • Inimese elundkondade põhiülesanded kordavalt
  • Klassiruumiväline õpe: Eesti Tervishoiu Muuseumi muuseumitund I külastus
  • Põhimõisted: tugi- ja liikumiselundkond, seedeelundkond, närvisüsteem, vereringe, hingamiselundkond, erituselundkond, suguelundkond, nahk.
  • Õpitulemused:
    • seostab inimese elundkondi nende põhiülesannetega;
    • selgitab naha ülesandeid;
    • analüüsib naha ehituse ja talitluse kooskõla kompimis-, kaitse-, termoregulatsiooni- ja eritusfunktsiooni täites;
    • väärtustab naha tervishoiuga seotud tervislikku eluviisi.

Infovahetus väliskeskkonnaga

  • Kõrvade ehituse seos kuulmis- ja tasakaalumeelega.
  • Kuulmishäirete vältimine ja korrigeerimine.
  • Klassiruumiväline õpe: Eesti Tervishoiu Muuseumi muuseumitund II külastus
  • Haistmis- ja maitsmismeelega seotud organite ehituse ja talitluse seosed.
  • Põhimõisted: väliskõrv, keskkõrv, sisekõrv, kõrvalest, trummikile, kuulmeluud, kuulmetõri, tigu, poolringkanalid.
  • Õpitulemused:
    • seostab kõrva ehitust kuulmis- ja tasakaalumeelega;
    • võrdleb ning seostab haistmis- ja maitsmismeelega seotud organite ehitust ning talitlust;
    • väärtustab meeleelundeid säästvat eluviisi.

Paljunemine ja areng

  • Mehe ja naise suguelundkonna ehituse ning talitluse võrdlus.
  • Muna- ja seemnerakkude küpsemine.
  • Klassiruumiväline õpe: Eesti Tervishoiu Muuseumi muuseumitund III külastus
  • Suguelundkonna tervishoid.
  • Suguhaiguste levik, haigestumise vältimise võimalused.
  • Inimorganismi kasv ja areng.
  • Munaraku viljastumine, loote areng, raseduse kulg ja sünnitus.
  • Pere planeerimine, abordiga kaasnevad riskid.
  • Inimorganismi talitluslikud muutused sünnist surmani.
  • Põhimõisted: emakas, munasari, seemnesari, munand, ovulatsioon, sperma, munajuha, loode, platsenta, nabanöör, sünnitamine, kliiniline surm, bioloogiline surm.
  • Õpitulemused:
    • võrdleb naise ja mehe suguelundkonna ehitust ning talitlust;
    • võrdleb inimese muna- ja seemnerakkude ehitust ning arengut;
    • selgitab sagedasemate suguhaiguste levimise viise ja neisse haigestumise vältimise võimalusi;
    • analüüsib munaraku viljastumist mõjutavaid tegureid;
    • lahendab pere planeerimisega seotud dilemmaprobleeme;
    • selgitab muutusi inimese loote arengus;
    • seostab inimorganismi anatoomilisi vanuselisi muutusi talitluslike muutustega;
    • hindab ennast ja teisi säästvat seksuaalelu.

Pärilikkus ja muutlikkus

  • Pärilikkus ja muutlikkus organismide tunnuste kujunemisel.
  • DNA, geenide ja kromosoomide osa pärilikkuses.
  • Geenide pärandumine ja nende määratud tunnuste avaldumine. Lihtsamate geneetikaülesannete lahendamine.
  • Päriliku muutlikkuse tähtsus.
  • Mittepäriliku muutlikkuse tekkepõhjused ja tähtsus.
  • Organismide pärilikkuse muutmise võimalused ning sellega kaasnevad teaduslikud ja eetilised küsimused.
  • Pärilike ja pärilik eelsoodumusega haiguste võrdlus ning haigestumise vältimine.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine:
    • Pärilikkuse seaduspärasuste avaldumise ja muutlikkuse tekkemehhanismide uurimine arvutimudeliga http://bio.edu.ee/models/et/index.html
    • Uurimuslik töö mittepäriliku muutlikkuse ulatusest vabalt valitud organismide tunnuste põhjal.
  • Geenitehnoloogia tegevusvaldkond ja sellega seotud elukutsed.
  • Põhimõisted: pärilik muutlikkus, mittepärilik muutlikkus, mutatsioon, kromosoom, DNA, geen, dominantsus, retsessiivsus, geenitehnoloogia.
  • Õpitulemused:
    • analüüsib pärilikkuse ja muutlikkuse osa inimese tunnuste näitel;
    • selgitab DNA, geenide ning kromosoomide seost ja osa pärilikkuses ning geenide pärandumist ja avaldumist;
    • lahendab dominantsete ja retsessiivsete geenialleelide avaldumisega seotud lihtsamaid geneetikaülesandeid;
    • hindab päriliku ja mittepäriliku muutlikkuse osa inimese tunnuste näitel ning analüüsib diagrammidel ja tabelites esitatud infot mittepäriliku muutlikkuse ulatusest;
    • hindab organismide geneetilise muutmise võimalusi, tuginedes teaduslikele ja teistele olulistele seisukohtadele;
    • analüüsib pärilike ja päriliku eelsoodumusega haiguste vältimise võimalusi;
    • kirjeldab geenitehnoloogia tegevusvaldkondi ning sellega seotud elukutseid;
    • suhtub mõistvalt inimeste pärilikku ja mittepärilikku mitmekesisusse.

Evolutsioon

  • Bioloogilise evolutsiooni olemus, põhisuunad ja tõendid.
  • Klassiruumiväline õpe: Eesti Tervishoiu Muuseumi muuseumitund IV külastus
  • Loodusliku valiku kujunemine olelusvõitluse tagajärjel.
  • Liikide teke ja muutumine.
  • Kohastumise tähtsus organismide evolutsioonis.
  • Praktilised tööd ja IKT rakendamine: evolutsioonitegurite uurimine arvutimudeliga.
  • Evolutsiooni olulisemad etapid.
  • Inimese evolutsiooni eripära.
  • Põhimõisted: evolutsioon, looduslik valik, olelusvõitlus, kohastumine, kohastumus, ristumisbarjäär, fossiil.
  • Õpitulemused:
    • selgitab bioloogilise evolutsiooni olemust ja toob selle kohta näiteid;
    • toob näiteid evolutsiooni tõendite kohta;
    • seostab olelusvõitlust loodusliku valikuga;
    • analüüsib liikide tekke ja muutumise üldist kulgu;
    • hindab suuremate evolutsiooniliste muutuste osa organismide mitmekesistumises ja levikus;
    • võrdleb inimese ja teiste selgroogsete evolutsiooni;
    • seostab evolutsiooniteooria seisukohti loodusteaduste arenguga.

Bioloogia kui õppeaine koht üldises harituses

  • Kokkuvõte bioloogia ainekursusest.
  • Bioloogia uurimisobjekt ja meetodid.
  • Omandatud teadmiste rakendamine oma igapäevases elus.