Inimeseõpetus 5. klass

Tervis

  • Tervise olemus: füüsiline, vaimne ja sotsiaalne tervis.
  • Tervisenäitajad.
  • Tervist mõjutavad tegurid
  • Hea ja halb stress.
    • Koostöö:
      • informaatika: arvuti mõju tervisele
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab füüsilist, vaimset ja sotsiaalset tervist ning selgitab tervise olemust nendest mõistetest lähtuvalt;
    • teab enda põhilisi tervisenäitajaid: kehakaalu ja kehapikkust, kehatemperatuuri, pulsisagedust ning enesetunnet;
    • nimetab tervist tugevdavaid ja tervist kahjustavaid tegevusi ning selgitab nende mõju inimese füüsilisele, vaimsele ja sotsiaalsele tervisele;
    • eristab põhilisi organismi reaktsioone stressi korral ning kirjeldab nendega toimetuleku võimalusi;
    • väärtustab oma tervist.

Tervislik eluviis

  • Tervisliku eluviisi komponendid.
  • Tervislik toitumine.
  • Tervisliku toitumise põhimõtted.
  • Tervislik päeva- ja nädalamenüü.
  • Kehaline aktiivsus.
  • Tervistava kehalise aktiivsuse põhimõtted.
  • Päevakava ning töö ja puhkuse vaheldumine. Uni.
  • Õpitulemused:
    • oskab eristada tervislikke ja mittetervislikke otsuseid igapäevaelus;
    • koostab endale tervisliku toidumenüü ja analüüsib seda, lähtudes tervisliku toitumise põhimõtetest;
    • kirjeldab tervisliku toitumise põhimõtteid ning väärtustab neid;
    • selgitab, kuidas on toitumine seotud tervisega;
    • kirjeldab tegureid, mis mõjutavad inimese toiduvalikut;
    • teab kehalise tegevuse mõju oma tervisele ja toob selle kohta näiteid;
    • oskab hinnata oma päevakava, lähtudes tervisliku eluviisi komponentidest;
    • hindab ja oskab planeerida kehalise aktiivsuse piisavust oma igapäevategevuses;
    • väärtustab tervislikku eluviisi.

Murdeiga ja kehalised muutused

  • Kehalised ja emotsionaalsed muutused murdeeas.
  • Suguline küpsus ja soojätkamine.
  • Õpitulemused:
    • teab ja kirjeldab murdeeas toimuvaid keha ning tunnete muutusi;
    • aktsepteerib oma kehalisi muutusi ja teab, kuidas oma keha eest hoolitseda;
    • teab, et murdeiga on varieeruv ning igaühel oma arengutempo;
    • teab suguküpsuse tunnuseid ja esmaste sugutunnuste seost soojätkamisega.

Turvalisus ja riskikäitumine

  • Turvaline ning ohutu käitumine koolis, kodus ja õues.
  • Tõhusad enesekohased ja sotsiaalsed oskused uimastitega seotud situatsioonides.
  • Valikud ja vastutus seoses uimastitega. Tubaka, alkoholi ja teiste levinud uimastite tarbimisega seonduvad riskid tervisele.
  • Internetiga seonduvad ohud.
    • Koostöö:
      • informaatika: interneti turvalisus
      • eesti keel
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab olukordi, kus saab ära hoida õnnetusjuhtumeid;
    • selgitab, miks liikluseeskiri on kohustuslik kõigile, ning kirjeldab, kuidas seda järgida;
    • teab, et õnnetuse korral ei tohi enda elu ohtu seada ning kuidas abi kutsuda;
    • nimetab meediast tulenevaid riske oma käitumisele ja suhetele;
    • suheldes meedia vahendusel, mõistab vahendatud suhtlemise olemust ning vastutust oma sõnade ja tegude eest;
    • väärtustab turvalisust ja ohutut käitumist;
    • demonstreerib õpisituatsioonis, kuidas kasutada tõhusaid enesekohaseid ja sotsiaalseid oskusi tubaka, alkoholi ja teiste uimastitega seotud olukordades: emotsioonidega toimetulek, enesetunnetamine, kriitiline mõtlemine, probleemide lahendamine ja suhtlusoskus;
    • kirjeldab tubaka ja alkoholi tarbimise kahjulikku mõju inimese organismile;
    • väärtustab mitmekesist positiivset ja tervislikku elu uimastiteta.

Haigused ja esmaabi

  • Levinumad laste ja noorte haigused. Nakkus- ja mittenakkushaigused. Haigustest hoidumine.
  • HIV, selle levikuteed ja hoidumise võimalused. AIDS.
  • Esmaabi põhimõtted.
  • Esmaabivahendid koduapteegis.
    • Koostöö.
      • tehnoloogiaõpetus: materjalid ja nende töötlemine;
      • tehnoloogiaõpetus käsitöö ja kodunduse õpilasele
  • Õpitulemused:
    • oskab kirjeldada, kuidas hoida ära levinumaid nakkus- ja mittenakkushaigusi;
    • selgitab ja toob näiteid, kuidas haigusi ravitakse meditsiiniliste ja rahvameditsiini vahenditega;
    • teab, mis on HIV ja AIDS ning kuidas ennast kaitsta HIViga nakatumise eest;
    • kirjeldab, kuidas ennast ja teisi inimesi abistada õnnetusjuhtumi korral;
    • teab, kuidas toimida turvaliselt ohuolukorras ja abi kutsuda, ning demonstreerib õpisituatsioonis lihtsamaid esmaabivõtteid (nt kõhuvalu, külmumine, luumurd, minestamine, nihestus, peapõrutus, palavik ja päikesepiste);
    • nimetab esmaabivahendeid ja kirjeldab, kuidas neid praktikas kasutada;
    • väärtustab enda ja teiste inimeste elu

Keskkond ja tervis

  • Tervislik elukeskkond.
  • Tervislik õpikeskkond.
  • Tervis heaolu tagajana.
  • Õpitulemused:
    • kirjeldab tervislikku elukeskkonda, lähtudes oma kodukoha loodus- ja tehiskeskkonnast;
    • eristab tegureid, mis muudavad elukeskkonna turvaliseks ja tervist tugevdavaks või mitteturvaliseks ja tervist kahjustavaks;
    • kirjeldab õpikeskkonna mõju õpilase õpitulemustele.