Tehnoloogiaõpetus 4. klass

Tehnoloogiaõpetus koos praktilise tegutsemisega

  • Tehnoloogia igapäevaelus
    Tehnoloogia olemus. Tehnika tähtsus inimkonna arenguloos.
    Vestlus ja näited tehnoloogia meie igapäevaelus, tehnoloogia definitsioon, tehnoloogia muutused ajas.

    • IKT: illustreeriv osa fotodel, klipid
    • Koostöö:
      • inglise keel: kuulamine
  • Tehnoloogiline kirjaoskus ja selle vajalikkus. Tehnika ja tehnoloogia mõisted.
    Ohutustehniline instrueerimine, juhised õppetöökojas/klassis töötamiseks.

    • Koostöö:
      • matemaatika: mõõtmine, mõõtühikud, mõõtmisvahendid
      • eesti keel: sõnavaraõpetus
  • Praktiline töö: õpilased loovad lihtsaid töötavaid mudeleid (paberist lihtsa lüliti valmistamine)
    • Koostöö:
      • eesti keel: teksti vastuvõtt
  • Õpitulemused:
    • mõistab tehnoloogia olemust;
    • väärtustab tehnoloogilise kirjaoskuse vajalikkust igapäevaelus;
    • teadvustab ja järgib tervisekaitse- ja tööohutusnõudeid;
    • oskab õppetöökojas käituda;
    • mõistab tehnoloogia seotust teiste õppeainete ja eluvaldkondadega;
    • oskab kirjeldada inimtegevuse ja tehnoloogia mõju keskkonnale;
    • valmistab töötavaid mudeleid praktilise tööna.

Disain ja joonestamine

  • Eskiis. Lihtsa toote kavandamine.
    Ruumiliste esemete tasapinnal kujutamise võimalused. Mõõtmed ja mõõtkava . Piltkujutis ja vaated. Disain. Disaini elemendid. Eseme viimistlemine. Probleemide lahendamine. Leiutamine ja avastamine.
    Mõõtmed ja mõõtkava.
    Piltkujutis ja vaated.
    Disain.
    Eseme funktsionaalsus ja esteetilisus.
    Eseme viimistlus.
    Pinnaviimistlus, katteviimistlus.
    Leiutamine.

    • Koostöö:
      • kunst: kujutamis- ja vormiõpetus
      • matemaatika: mõõtkava
  • Õpitulemused:
    • selgitab eskiisi vajalikkust;
    • selgitab toote kavandamise protsessi;
    • mõistab disaini olemust
    • disainib lihtsaid esemeid, kasutades selleks ettenähtud materjale;
    • märkab probleeme ja pakub neile omanäolisi lahendusi;
    • mõistab leiutiste osatähtsust tehnoloogia arengus.
    • osaleb õpilaspäraselt uudse tehnoloogilise protsessi loomises, mis on seotud materjalide valiku ja otstarbeka töötlusviisi leidmisega.

Materjalid ja nende töötlemine

  • Materjalide liigid (puit , täispuit, vineer) ja nende omadused.
  • Looduslikud ja tehismaterjalid. Õpetaja demonstreerib materjale ja toimub nende omaduste võrdlemine. Õpilased töötlevad materjale ja loovad tooteid.
    • Koostöö:
      • loodus- ja inimeseõpetus: elu mitmekesisus Maal
      • kunst: tehnikad ja materjalid
  • Materjalide töötlemisviisid (märkimine, saagimine, lihvimine, viimistlemine).
  • Märkimine puidule
  • Töötlemise abivahendid
  • Saagimine leht- ja jõhvsaega, jõhvsaepingiga
  • Liited. Naelutamine ja liimimine.
  • Puurpingi kasutamine, puurid: puidupuur, metallipuur, kivipuur
  • Pinna töötlus – raspel, viil
  • Pinna viimistlus – lihvimismaterjalid ja vahendid (lihvimispaber, lihvimistald).
  • Katteviimistlus (sissejuhatus– täpsemalt õli ja vesialuselised puiduvärvid).
    • Koostöö.
      • eesti keel: sõnavaraõpetus
      • matemaatika: geomeetrilised kujundid
  • Puidupõletid
  • Õpitulemused:
    • tunneb erinevaid puitmaterjale ja nende mõningaid omadusi ning töötlemisviise;
    • valmistab erinevaid lihtsaid tooteid ja mänguasju;
    • suudab valmistada jõukohaseid liiteid;
    • oskab kasutab õppetöös puurpinki;
    • teab töövahendite õigeid nimetusi ja oskab selgitada nende tööpõhimõtet;
    • analüüsib ja hindab loodud eset, sh esteetilisest ja rakenduslikust küljest;
    • teadvustab ning järgib tervisekaitse- ja tööohutusnõudeid;
    • väärtustab ja kasutab tervisele ohutuid töövõtteid;
    • kasutab materjale säästlikult ning leiab võimalusi nende korduskasutuseks;
    • valib ja kasutab eesmärgipäraselt erinevaid töötlusviise, töövahendeid ja materjale.
  • Projektõpe (16 tundi)
    Projekt on lõimitud omavahel käsitöö ja tehnoloogia valdkonnaga ja/või teiste õppeainetega või ülekooliliste projektide. Projektitöö või tööd järgmiseks õppeaastaks lepitakse kokku õppeaasta lõpus õpetooli kollokviumil või ülekoolilisel koolitusel. Projektitöös valmistatav ese/asi on otseselt seotud teiste õppeainetega.
  • Õpitulemused:
    • valib iseseisvalt või õpetaja abiga projektitöö alateema;
    • valib iseseisvalt või õpetaja abiga töö teostamiseks sobivaimad materjalid;
    • loob projektitööle kavandi;
    • loob kavandile vastava projektitöö;
    • leiab iseseisvalt lahendeid töö käigus ettetulevatele ülesannetele ning probleemidele;
    • suhtub kaaslastesse heatahtlikult ja arvestab teiste arvamust;
    • teadvustab end rühmatöö, projektitöö ja teiste ühistööde osalisena;
    • osaleb aktiivselt erinevates koostöö- ja suhtlusvormides;
    • kujundab, esitleb ja põhjendab oma arvamust;
    • teeb võimetekohase projekti ning analüüsib saadud tagasisidet.