5. klasside aineteülene draamaprojekt

Draamaprojektide esitlus ehk 5. klasside teatripäev saab teoks tänu kooli õppekavas oleva draamaõpetuse kursusele, mille eesmärk on arendada õpilastes loovust, eneseväljendusoskust, suhtlemisoskust, eneseregulatsiooni ja ettevõtlikkust. Draama-, emakeele-, kunsti-, käsitöö-, tehnoloogia-, informaatika- ja muusikaõpetajate koostöö tulemusena toimub õppeaasta lõpus avalik esinemine – rühmatöös valminud minilavastuste ja lavamakettide esitlemine.

Õppeprotsessist

Kogu protsess toetub õppekava läbivatele teemadele. Draamaprojekt annab võimaluse valitud kirjandusteost süvitsi tundma õppida, tõlgendada ja läbi mängida ning toetab kultuurilist identiteeti. Õppeprotsessi keskmes on rühmapõhine koosloome – õpilased kavandavad 4–6 kaupa loomemajandusliku produkti, vormistavad selle lavastuseks ja esitlevad teistele õpilastele. Igaüks leiab töögrupis endale sobiva rolli. Hästi oluliseks teemaks on rühmasisese koostöö arendamine, mängurõõm, vastutus ühise loomingu ja rühmakaaslaste ees. Kunstioskus ei ole siin kaalukeeleks, vaid eneseväljendus ja argumenteerimisoskused.

Õppeprotsess kulgeb järgnevalt

1. Esimese etapina loevad 5. klassi õpilased läbi vajaliku kirjandusteose. Emakeeletunnis moodustavad õpilased väiksemad rühmad, valivad välja oma lemmikpeatüki või tekstiosa teosest ning kirjutavad selle põhjal näitemängu dramatiseeringu.

2. Dramatiseeringutele tuginedes loovad rühmad kunstiõpetuse tunnis lavamaketi kavandid ning käsitöös ja tehnoloogias meisterdavad maketid, milles on lisatud Micro:biti arvutiga loodud visuaal- või  audioelement. Pärast maketi valmimist esitlevad oma tööd tehnoloogia- ja käsitöötunnis teistele klassikaaslastele ja analüüsivad tehtut.

3. Muusikaõpetuse tunnis õpitakse ja esitatakse kirjandusteosega sobivat muusikapala.

4. Informaatika tunnis luuakse rühmade ühine kaust, kuhu kogutakse kokku projekti jooksul valminud tööd: dramatiseering, skaneeritud lavamaketi kavandid; kujundatakse ja koostatakse kavalehed. Kavalehed jagatakse lavastuste vaatajatele tutvumiseks seinale lisatud QR-koodi abil. Tunnis korratakse 3.-4. klassis õpitud mikroarvuti Microbit programmeerimist ja õpitakse mootori kasutamist, et lisada Microbiti arvutiga tehnoloogia- ja käsitöö tundides valmistatavale maketile mingisugune visuaal- või audioelement.

5. Draamatundides valmivad kõigil rühmadel oma minilavastused. Rühm kannab hoolt ka selle eest, et valmiksid vajalikud dekoratsioonid ja rekvisiidid.

6. Trupid astuvad üles omanimelise teatrina 4. klasside õpilastele, kes vaatavad ära  kümmekond etendust ja annavad esinejatele kirjalikku tagasisidet. Viiendikel ehk esinejatel
tuleb omakorda vaadata ja hinnata paralleelklasside grupitöid ja oluline on kogutud
teatriteadmiste põhjal oma hinnanguid põhjendada.

7. Esinemisele järgneb refleksioon, milles peegeldatakse grupis enese kui teiste hakkamasaamist ja sõnastatakse õpitu.

Õppeaasta 2022/2023

Draamaprojekti üldteema: luuletuste dramatiseerimine

Õppeaasta 2021/2022

Tallinna Reaalkool 140. Sel aastal kirjutasid õpilased oma näidendid ise, teemad on seotud Reaalkooli ajalooga.

Õppeaasta 2020/2021

Õpilastel valmisid audio- ja videolavastused Friedrich Reinhold Kreutzwaldi „Eesti rahva ennemuistsete juttude“ ainetel.

Õppeaasta 2019/2020

5. klassid on kogu õppeaasta tegelenud erinevates ainetes H.C. Anderseni muinasjuttudega. Emakeele tunnis loonud lavastuse stsenaariumid, kunstiõpetuses lavamaketi kavandid, tehnoloogias- ja käsitöös meisterdanud maketid, IT-tunnis kujundanud kavalehed ning viimase etapina on draamatunni raames valminud muinasjuttudest kuuldemängud.

Näide kuuldemängust: “Tobe Hans”

Õppeaasta 2018/2019

2018/2019. õppeaastal sai kirjanduslikuks teoseks valitud Eno Raua „Kalevipoeg“. Stiililt olid lood erinevad ning traditsiooniliste lavastuste kõrval sai näha nii varju- kui ka nukuteatrit, ära oli kasutatud ka infotehnoloogilisi võimalusi. Näiteks olid kavalehed avatavad seinal olevate QR-koodide abil. Esitlused toimusid 1,5 tundi paralleelselt kahes saalis. Publikuks olid palutud lapsevanemad ja 4. klasside õpilased. Põhikooli Esinduskogu eestvedamisel oli üles seatud ka spetsiaalselt teatrirahvale mõeldud kohvik, kus müügiletil olid õpilaste enda valmistatud hõrgutised.

Näited minilavastustest: “Linda ja Kalev” ning “Kalevipoeg kohtub sortsi poegadega”
Pildigalerii

Õppeaasta 2017/2018

5. klassi õpilased lugesid sel õppeaastal läbi Ernst Peterson-Särgava “Ennemuistseid jutte Reinuvader rebasest”. Emakeeletunnis moodustasid õpilased väiksemad rühmad, valisid välja oma lemmikmuinasjutu ning kirjutasid selle põhjal näitemängu stsenaariumi. Stsenaariumitele tuginedes loodi kunstiõpetuse tunnis lavamaketi joonised ning käsitöös ja tehnoloogias meisterdati maketid valmis. Viimase etapina valmisid draamatundide raames kõigil rühmadel oma minilavastused. Iga rühm kandis hoolt ka selle eest, et valmiksid vajalikud dekoratsioonid ja rekvisiidid. Stiililt olid lood erinevad ning traditsiooniliste lavastuste kõrval sai näha nii varju- kui ka nukuteatrit, ära oli kasutatud ka infotehnoloogilisi võimalusi. Aprillis toimus draamapäev, kuhu oli publikuks palutud lapsevanemad ja 4. klasside õpilased. Esituste vahel kõlasid muusikatunnis sündinud omaloomingulised rahvalaulud, mille autoriteks ja ettekandjateks samuti 5. klassi õpilased. 7. klassi eestvedamisel oli üles seatud ka spetsiaalselt teatrirahvale mõeldud kohvik, kus müügiletil õpilaste enda valmistatud hõrgutised.